Publication detail

Regional airport airspace redesign supported by GNSS and RNAV procedures

VESELÝ, P.

Czech title

Rekonstrukce vzdušného prostoru regionálního letiště s podporou GNSS a postupů RNAV

English title

Regional airport airspace redesign supported by GNSS and RNAV procedures

Type

journal article - other

Language

en

Original abstract

In recent years smaller regional European airports have been faced with an issue of maintaining the attractiveness in terms of availability during difficult weather conditions. Compliance with airport equipment for IFR flights of higher categories was the regional airport problematic in terms of economic accessibility untilthe recent past. With the development of Global Navigation Satellite Systems (GNSS) arise new opportunities for regional airports to implement the Area navigation (RNAV)procedures without a necessity construction of terrestrial radio navigation equipment. Thetechnical possibilities are at a level that is not a problem to lead a plane in the predefined vertical and horizontal trajectory. The article also analyzes the current situation in this topic at the Kunovice airport. It outlines the possible options how to increase the availability and attractiveness of this, in conditions of the Czech Republic, pecific airport.

Czech abstract

V posledních letech čelí menší regionální letiště problematice své obchodní atraktivity pro komerční lety ve smyslu dostupnosti za zhoršených meteorologických podmínek. Ve srovnání s letišti vybavenými pro lety IFR vyšších kategorií, byla tato dostupnost do nedávna omezena především výší investic do pozemního zabezpečovacího zařízení pro přesná přiblížení na přistání. S rozvojem globálních satelitních navigačních systémů (GNSS) vznikly nové možnosti pro regionální letiště na zavedení postupů prostorové navigace (RNAV) bez nezbytné nutnosti výstavby pozemního zabezpečovacího zařízení. Technické možnosti jsou v současnosti na takové úrovni, že lze bez problémů vést letadlo na konečném přiblížení po vypočtené horizontální i vertikální trajektorii. Článek také pojednává o současném stavu v této oblasti na letišti Kunovice. Je zde navrženo řešení na zvýšení dostupnosti tohoto, v podmínkách ČR, specifického letiště.

English abstract

In recent years smaller regional European airports have been faced with an issue of maintaining the attractiveness in terms of availability during difficult weather conditions. Compliance with airport equipment for IFR flights of higher categories was the regional airport problematic in terms of economic accessibility untilthe recent past. With the development of Global Navigation Satellite Systems (GNSS) arise new opportunities for regional airports to implement the Area navigation (RNAV)procedures without a necessity construction of terrestrial radio navigation equipment. Thetechnical possibilities are at a level that is not a problem to lead a plane in the predefined vertical and horizontal trajectory. The article also analyzes the current situation in this topic at the Kunovice airport. It outlines the possible options how to increase the availability and attractiveness of this, in conditions of the Czech Republic, pecific airport.

Keywords in Czech

prostorová navigace, globální navigační satelitní systém, traťový bod, konečné přiblížení na přistání, sestupový úhel přiblížení s vertikálním vedením, bod nezdařeného přiblížení

Keywords in English

Area Navigation, Global Navigation Satellite Systems, waypoint, final approach, vertical path angle, missed approach point

RIV year

2012

Released

19.10.2012

Publisher

VUT v Brně

Location

VUT v Brně

ISSN

1425-2104

Volume

2012

Number

22

Pages from–to

1–8

Pages count

8

BIBTEX


@article{BUT96163,
  author="Petr {Veselý},
  title="Regional airport airspace redesign supported by GNSS and RNAV procedures",
  year="2012",
  volume="2012",
  number="22",
  month="October",
  pages="1--8",
  publisher="VUT v Brně",
  address="VUT v Brně",
  issn="1425-2104"
}