Detail publikace

Rekonstrukce vzdušného prostoru regionálního letiště s podporou GNSS a postupů RNAV

VESELÝ, P.

Český název

Rekonstrukce vzdušného prostoru regionálního letiště s podporou GNSS a postupů RNAV

Anglický název

Regional airport airspace redesign supported by GNSS and RNAV procedures

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

en

Originální abstrakt

In recent years smaller regional European airports have been faced with an issue of maintaining the attractiveness in terms of availability during difficult weather conditions. Compliance with airport equipment for IFR flights of higher categories was the regional airport problematic in terms of economic accessibility untilthe recent past. With the development of Global Navigation Satellite Systems (GNSS) arise new opportunities for regional airports to implement the Area navigation (RNAV)procedures without a necessity construction of terrestrial radio navigation equipment. Thetechnical possibilities are at a level that is not a problem to lead a plane in the predefined vertical and horizontal trajectory. The article also analyzes the current situation in this topic at the Kunovice airport. It outlines the possible options how to increase the availability and attractiveness of this, in conditions of the Czech Republic, pecific airport.

Český abstrakt

V posledních letech čelí menší regionální letiště problematice své obchodní atraktivity pro komerční lety ve smyslu dostupnosti za zhoršených meteorologických podmínek. Ve srovnání s letišti vybavenými pro lety IFR vyšších kategorií, byla tato dostupnost do nedávna omezena především výší investic do pozemního zabezpečovacího zařízení pro přesná přiblížení na přistání. S rozvojem globálních satelitních navigačních systémů (GNSS) vznikly nové možnosti pro regionální letiště na zavedení postupů prostorové navigace (RNAV) bez nezbytné nutnosti výstavby pozemního zabezpečovacího zařízení. Technické možnosti jsou v současnosti na takové úrovni, že lze bez problémů vést letadlo na konečném přiblížení po vypočtené horizontální i vertikální trajektorii. Článek také pojednává o současném stavu v této oblasti na letišti Kunovice. Je zde navrženo řešení na zvýšení dostupnosti tohoto, v podmínkách ČR, specifického letiště.

Anglický abstrakt

In recent years smaller regional European airports have been faced with an issue of maintaining the attractiveness in terms of availability during difficult weather conditions. Compliance with airport equipment for IFR flights of higher categories was the regional airport problematic in terms of economic accessibility untilthe recent past. With the development of Global Navigation Satellite Systems (GNSS) arise new opportunities for regional airports to implement the Area navigation (RNAV)procedures without a necessity construction of terrestrial radio navigation equipment. Thetechnical possibilities are at a level that is not a problem to lead a plane in the predefined vertical and horizontal trajectory. The article also analyzes the current situation in this topic at the Kunovice airport. It outlines the possible options how to increase the availability and attractiveness of this, in conditions of the Czech Republic, pecific airport.

Klíčová slova česky

prostorová navigace, globální navigační satelitní systém, traťový bod, konečné přiblížení na přistání, sestupový úhel přiblížení s vertikálním vedením, bod nezdařeného přiblížení

Klíčová slova anglicky

Area Navigation, Global Navigation Satellite Systems, waypoint, final approach, vertical path angle, missed approach point

Rok RIV

2012

Vydáno

19.10.2012

Nakladatel

VUT v Brně

Místo

VUT v Brně

ISSN

1425-2104

Ročník

2012

Číslo

22

Strany od–do

1–8

Počet stran

8

BIBTEX


@article{BUT96163,
  author="Petr {Veselý},
  title="Regional airport airspace redesign supported by GNSS and RNAV procedures",
  year="2012",
  volume="2012",
  number="22",
  month="October",
  pages="1--8",
  publisher="VUT v Brně",
  address="VUT v Brně",
  issn="1425-2104"
}