Publication detail
Cranktrain Dynamics Simulation - Central Module of Virtual Engine
NOVOTNÝ, P.
Czech title
Dynamika klikového ústrojí - centrální modul virtuálního motoru
English title
Cranktrain Dynamics Simulation - Central Module of Virtual Engine
Type
dissertation
Language
en
Original abstract
For crankshaft dynamic calculations, traditional methods based on simple calculation of torsional and bending vibration are state of the art but new calculation methods are necessary to achieve more accurate results that allow a design that is nearer to the mechanical limit. The combination of MBS and FEA methods is the most efficient way of calculating cranktrain dynamics. The results are boundary conditions for further investigations, not only for stress issues, but also for questions concerning friction and wearout of bearings or pistons. The new techniques will replace the traditional methods with the increasing power of modern computers. However, further studies are necessary to optimize the interaction of the CAE programs and to validate the new technology. This works deals with cranktrain dynamics.
Czech abstract
Hlavní přínos této práce je, že v ucelené formě pojednává o výpočtovém modelování v oblasti dynamiky klikového mechanismu, ať už jde o tvorbě jednotlivých modelů, redukci pružných modelů a interakci mezi nimi, tak i o problematice ověření s využitím měření na skutečném spalovacím motoru. V závěru jsou zde publikovány pouze vybrané výsledky výpočtových modelů. Všechny možné výsledky není ani možné vzhledem k rozsahu práce publikovat. Tyto vybrané výsledky mají za cíl prezentovat možnosti použitých metod řešení.
English abstract
For crankshaft dynamic calculations, traditional methods based on simple calculation of torsional and bending vibration are state of the art but new calculation methods are necessary to achieve more accurate results that allow a design that is nearer to the mechanical limit. The combination of MBS and FEA methods is the most efficient way of calculating cranktrain dynamics. The results are boundary conditions for further investigations, not only for stress issues, but also for questions concerning friction and wearout of bearings or pistons. The new techniques will replace the traditional methods with the increasing power of modern computers. However, further studies are necessary to optimize the interaction of the CAE programs and to validate the new technology. This works deals with cranktrain dynamics.
Keywords in English
FEM, MBS, virtual engine, cranktrain dynamics simulation, FE model reduction, bearing models, torsional vibrations
Released
17.12.2004
Publisher
VUT v Brně
Location
Brno
ISBN
80-214-2884-8
ISSN
1213-4198
Book
Cranktrain Dynamics Simulation - Central Module of Virtual Engine
Journal
Vědecké spisy Vysokého učení technického v Brně Edice PhD Thesis
Volume
1
Number
1
Edition number
1
Pages from–to
1–29
Pages count
29
BIBTEX
@phdthesis{BUT66808,
author="Pavel {Novotný},
title="Cranktrain Dynamics Simulation – Central Module of Virtual Engine",
journal="Vědecké spisy Vysokého učení technického v Brně
Edice PhD Thesis",
booktitle="Cranktrain Dynamics Simulation - Central Module of Virtual Engine",
year="2004",
volume="1",
number="1",
month="December",
pages="1--29",
publisher="VUT v Brně",
address="Brno",
isbn="80-214-2884-8",
issn="1213-4198"
}