Detail publikace
Dynamika klikového ústrojí - centrální modul virtuálního motoru
NOVOTNÝ, P.
Český název
Dynamika klikového ústrojí - centrální modul virtuálního motoru
Anglický název
Cranktrain Dynamics Simulation - Central Module of Virtual Engine
Typ
dizertace
Jazyk
en
Originální abstrakt
For crankshaft dynamic calculations, traditional methods based on simple calculation of torsional and bending vibration are state of the art but new calculation methods are necessary to achieve more accurate results that allow a design that is nearer to the mechanical limit. The combination of MBS and FEA methods is the most efficient way of calculating cranktrain dynamics. The results are boundary conditions for further investigations, not only for stress issues, but also for questions concerning friction and wearout of bearings or pistons. The new techniques will replace the traditional methods with the increasing power of modern computers. However, further studies are necessary to optimize the interaction of the CAE programs and to validate the new technology. This works deals with cranktrain dynamics.
Český abstrakt
Hlavní přínos této práce je, že v ucelené formě pojednává o výpočtovém modelování v oblasti dynamiky klikového mechanismu, ať už jde o tvorbě jednotlivých modelů, redukci pružných modelů a interakci mezi nimi, tak i o problematice ověření s využitím měření na skutečném spalovacím motoru. V závěru jsou zde publikovány pouze vybrané výsledky výpočtových modelů. Všechny možné výsledky není ani možné vzhledem k rozsahu práce publikovat. Tyto vybrané výsledky mají za cíl prezentovat možnosti použitých metod řešení.
Anglický abstrakt
For crankshaft dynamic calculations, traditional methods based on simple calculation of torsional and bending vibration are state of the art but new calculation methods are necessary to achieve more accurate results that allow a design that is nearer to the mechanical limit. The combination of MBS and FEA methods is the most efficient way of calculating cranktrain dynamics. The results are boundary conditions for further investigations, not only for stress issues, but also for questions concerning friction and wearout of bearings or pistons. The new techniques will replace the traditional methods with the increasing power of modern computers. However, further studies are necessary to optimize the interaction of the CAE programs and to validate the new technology. This works deals with cranktrain dynamics.
Klíčová slova anglicky
FEM, MBS, virtual engine, cranktrain dynamics simulation, FE model reduction, bearing models, torsional vibrations
Vydáno
17.12.2004
Nakladatel
VUT v Brně
Místo
Brno
ISBN
80-214-2884-8
ISSN
1213-4198
Kniha
Cranktrain Dynamics Simulation - Central Module of Virtual Engine
Časopis
Vědecké spisy Vysokého učení technického v Brně Edice PhD Thesis
Ročník
1
Číslo
1
Číslo edice
1
Strany od–do
1–29
Počet stran
29
BIBTEX
@phdthesis{BUT66808,
author="Pavel {Novotný},
title="Cranktrain Dynamics Simulation – Central Module of Virtual Engine",
journal="Vědecké spisy Vysokého učení technického v Brně
Edice PhD Thesis",
booktitle="Cranktrain Dynamics Simulation - Central Module of Virtual Engine",
year="2004",
volume="1",
number="1",
month="December",
pages="1--29",
publisher="VUT v Brně",
address="Brno",
isbn="80-214-2884-8",
issn="1213-4198"
}