Publication detail

Engine Structural Vibration Investigation with Non-Contact Dynamic Measurements

PÍŠTĚK, V. RAUSCHER, J. RAMÍK, P. ŠTĚTINA, J.

Czech title

Analýza vibrací motoru bezkontaktním dynamickým měřením

English title

Engine Structural Vibration Investigation with Non-Contact Dynamic Measurements

Type

conference paper

Language

en

Original abstract

The vibratory and acoustic behaviour of the powertrain is a highly complex one, consisting of many components that are subject to loads that vary greatly in magnitude and which operate at a wide range of speeds. The interaction of the crank and crankcase is a major problem for the powertrain designer when optimising the vibration and noise characteristics of the powertrain. Finite Element Method (FEM) and Multi-Body Systems (MBS) are suitable for creation of 3-D calculation models. Non-contact measurements with laser Doppler vibrometers enable to verify the complex calculation models.

Czech abstract

Při vývoji nových pohonných jednotek je účelné aplikovat soudobé výpočtové modely již v prvních fázích návrhu. Metoda konečných prvků (FEM) se osvědčuje pro dynamické výpočty velkých mechanických struktur ve frekvenční i časové doméně, adekvátní modelování interakce substruktur spalovacích motorů je však zpravidla velmi obtížné. Vhodnějším prostředkem pro simulaci složitých soustav těles jsou multi-body systémy (MBS), do nichž je však třeba modely FEM konvertovat a tím řádově snížit počet stupňů volnosti. Virtuální motor, jehož centrální modul řeší interakci klikového mechanismu a bloku motoru, je vyvíjen na bázi prostředí ANSYS a ADAMS. Pro verifikaci výpočtových modelů je aplikována laserová měřicí technika.

English abstract

The vibratory and acoustic behaviour of the powertrain is a highly complex one, consisting of many components that are subject to loads that vary greatly in magnitude and which operate at a wide range of speeds. The interaction of the crank and crankcase is a major problem for the powertrain designer when optimising the vibration and noise characteristics of the powertrain. Finite Element Method (FEM) and Multi-Body Systems (MBS) are suitable for creation of 3-D calculation models. Non-contact measurements with laser Doppler vibrometers enable to verify the complex calculation models.

Keywords in English

internal combustion engine, vibration measurement, Finite Element Method, Multi-Body Systems, laser Doppler vibrometer

RIV year

2001

Released

12.06.2001

Publisher

České vysoké učení technické v Praze

Location

Praha

ISBN

80-01-02382-6

Book

12th International Symposium MOTOR SYMPO 01

Pages count

10

BIBTEX


@inproceedings{BUT6379,
  author="Václav {Píštěk} and Jaroslav {Rauscher} and Pavel {Ramík} and Josef {Štětina},
  title="Engine Structural Vibration Investigation with Non-Contact Dynamic Measurements",
  booktitle="12th International Symposium MOTOR SYMPO 01",
  year="2001",
  month="June",
  publisher="České vysoké učení technické v Praze",
  address="Praha",
  isbn="80-01-02382-6"
}