Publication detail
Engine Structural Vibration Investigation with Non-Contact Dynamic Measurements
PÍŠTĚK, V. RAUSCHER, J. RAMÍK, P. ŠTĚTINA, J.
Czech title
Analýza vibrací motoru bezkontaktním dynamickým měřením
English title
Engine Structural Vibration Investigation with Non-Contact Dynamic Measurements
Type
conference paper
Language
en
Original abstract
The vibratory and acoustic behaviour of the powertrain is a highly complex one, consisting of many components that are subject to loads that vary greatly in magnitude and which operate at a wide range of speeds. The interaction of the crank and crankcase is a major problem for the powertrain designer when optimising the vibration and noise characteristics of the powertrain. Finite Element Method (FEM) and Multi-Body Systems (MBS) are suitable for creation of 3-D calculation models. Non-contact measurements with laser Doppler vibrometers enable to verify the complex calculation models.
Czech abstract
Při vývoji nových pohonných jednotek je účelné aplikovat soudobé výpočtové modely již v prvních fázích návrhu. Metoda konečných prvků (FEM) se osvědčuje pro dynamické výpočty velkých mechanických struktur ve frekvenční i časové doméně, adekvátní modelování interakce substruktur spalovacích motorů je však zpravidla velmi obtížné. Vhodnějším prostředkem pro simulaci složitých soustav těles jsou multi-body systémy (MBS), do nichž je však třeba modely FEM konvertovat a tím řádově snížit počet stupňů volnosti. Virtuální motor, jehož centrální modul řeší interakci klikového mechanismu a bloku motoru, je vyvíjen na bázi prostředí ANSYS a ADAMS. Pro verifikaci výpočtových modelů je aplikována laserová měřicí technika.
English abstract
The vibratory and acoustic behaviour of the powertrain is a highly complex one, consisting of many components that are subject to loads that vary greatly in magnitude and which operate at a wide range of speeds. The interaction of the crank and crankcase is a major problem for the powertrain designer when optimising the vibration and noise characteristics of the powertrain. Finite Element Method (FEM) and Multi-Body Systems (MBS) are suitable for creation of 3-D calculation models. Non-contact measurements with laser Doppler vibrometers enable to verify the complex calculation models.
Keywords in English
internal combustion engine, vibration measurement, Finite Element Method, Multi-Body Systems, laser Doppler vibrometer
RIV year
2001
Released
12.06.2001
Publisher
České vysoké učení technické v Praze
Location
Praha
ISBN
80-01-02382-6
Book
12th International Symposium MOTOR SYMPO 01
Pages count
10
BIBTEX
@inproceedings{BUT6379,
author="Václav {Píštěk} and Jaroslav {Rauscher} and Pavel {Ramík} and Josef {Štětina},
title="Engine Structural Vibration Investigation with Non-Contact Dynamic Measurements",
booktitle="12th International Symposium MOTOR SYMPO 01",
year="2001",
month="June",
publisher="České vysoké učení technické v Praze",
address="Praha",
isbn="80-01-02382-6"
}