Detail publikace

Analýza vibrací motoru bezkontaktním dynamickým měřením

PÍŠTĚK, V. RAUSCHER, J. RAMÍK, P. ŠTĚTINA, J.

Český název

Analýza vibrací motoru bezkontaktním dynamickým měřením

Anglický název

Engine Structural Vibration Investigation with Non-Contact Dynamic Measurements

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

en

Originální abstrakt

The vibratory and acoustic behaviour of the powertrain is a highly complex one, consisting of many components that are subject to loads that vary greatly in magnitude and which operate at a wide range of speeds. The interaction of the crank and crankcase is a major problem for the powertrain designer when optimising the vibration and noise characteristics of the powertrain. Finite Element Method (FEM) and Multi-Body Systems (MBS) are suitable for creation of 3-D calculation models. Non-contact measurements with laser Doppler vibrometers enable to verify the complex calculation models.

Český abstrakt

Při vývoji nových pohonných jednotek je účelné aplikovat soudobé výpočtové modely již v prvních fázích návrhu. Metoda konečných prvků (FEM) se osvědčuje pro dynamické výpočty velkých mechanických struktur ve frekvenční i časové doméně, adekvátní modelování interakce substruktur spalovacích motorů je však zpravidla velmi obtížné. Vhodnějším prostředkem pro simulaci složitých soustav těles jsou multi-body systémy (MBS), do nichž je však třeba modely FEM konvertovat a tím řádově snížit počet stupňů volnosti. Virtuální motor, jehož centrální modul řeší interakci klikového mechanismu a bloku motoru, je vyvíjen na bázi prostředí ANSYS a ADAMS. Pro verifikaci výpočtových modelů je aplikována laserová měřicí technika.

Anglický abstrakt

The vibratory and acoustic behaviour of the powertrain is a highly complex one, consisting of many components that are subject to loads that vary greatly in magnitude and which operate at a wide range of speeds. The interaction of the crank and crankcase is a major problem for the powertrain designer when optimising the vibration and noise characteristics of the powertrain. Finite Element Method (FEM) and Multi-Body Systems (MBS) are suitable for creation of 3-D calculation models. Non-contact measurements with laser Doppler vibrometers enable to verify the complex calculation models.

Klíčová slova anglicky

internal combustion engine, vibration measurement, Finite Element Method, Multi-Body Systems, laser Doppler vibrometer

Rok RIV

2001

Vydáno

12.06.2001

Nakladatel

České vysoké učení technické v Praze

Místo

Praha

ISBN

80-01-02382-6

Kniha

12th International Symposium MOTOR SYMPO 01

Počet stran

10

BIBTEX


@inproceedings{BUT6379,
  author="Václav {Píštěk} and Jaroslav {Rauscher} and Pavel {Ramík} and Josef {Štětina},
  title="Engine Structural Vibration Investigation with Non-Contact Dynamic Measurements",
  booktitle="12th International Symposium MOTOR SYMPO 01",
  year="2001",
  month="June",
  publisher="České vysoké učení technické v Praze",
  address="Praha",
  isbn="80-01-02382-6"
}