Publication detail

Modern computational approaches to powertrain mechanical loss solution

NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V. DRÁPAL, L. AMBRÓZ, R.

Czech title

Moderní výpočtové přístupy při řešení mechanických ztrát

English title

Modern computational approaches to powertrain mechanical loss solution

Type

journal article - other

Language

en

Original abstract

The paper deals with modern powertrain development, mainly from the area of mechanical loss solution. The Virtual engine as a computational model is used for the solution. There are presented solutions of friction losses of a piston assembly, slide bearings or valvetrain contact couples. Mixed lubrication models are also presented. Hydrodynamic parts of solutions come from the Reynolds equation solution. A boundary lubrication model includes influences of surface roughness on contact pressure. Mechanical loss results for main powertrain parts are presented for the diesel in-line four-cylinder engine. The chosen computational results are validated by measurements.

Czech abstract

Prezentovaný příspěvek popisuje výpočtové metody vhodné pro řešení mechanických ztrát pohonné jednotky. Jsou zde představeny především modely pro řešení třecích ztrát pístní skupiny, kluzných ložisek a kontaktních dvojic ventilového rozvodu. Pro konkrétní části pohonné jednotky je detailně řešeno smíšené tření. Hydrodynamická část řešení je postavena na řešení Reynoldsovy hydrodynamické rovnice. Model mezního tření uvažuje vliv drsnosti povrchů na kontaktní tlak. Výsledky jsou prezentovány na vznětovém řadovém čtyřválcovém motoru, pro který jsou vyjádřeny mechanické ztráty jednotlivých části. Vybrané výsledky jsou ověřeny pomocí experimentů.

English abstract

The paper deals with modern powertrain development, mainly from the area of mechanical loss solution. The Virtual engine as a computational model is used for the solution. There are presented solutions of friction losses of a piston assembly, slide bearings or valvetrain contact couples. Mixed lubrication models are also presented. Hydrodynamic parts of solutions come from the Reynolds equation solution. A boundary lubrication model includes influences of surface roughness on contact pressure. Mechanical loss results for main powertrain parts are presented for the diesel in-line four-cylinder engine. The chosen computational results are validated by measurements.

Keywords in Czech

MBS, mechanické ztráty, tření, ložisko

Keywords in English

MBS, mechanical losses, friction, slide bearing

RIV year

2010

Released

30.12.2010

Publisher

University of Pardubice

Location

Pardubice

ISSN

1801-674X

Journal

Perners' Contacts

Volume

2010

Number

4

Pages from–to

159–170

Pages count

300

BIBTEX


@article{BUT50417,
  author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk} and Lubomír {Drápal} and Richard {Ambróz},
  title="Modern computational approaches to powertrain mechanical loss solution",
  journal="Perners' Contacts",
  year="2010",
  volume="2010",
  number="4",
  month="December",
  pages="159--170",
  publisher="University of Pardubice",
  address="Pardubice",
  issn="1801-674X"
}