Detail publikace

Moderní výpočtové přístupy při řešení mechanických ztrát

NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V. DRÁPAL, L. AMBRÓZ, R.

Český název

Moderní výpočtové přístupy při řešení mechanických ztrát

Anglický název

Modern computational approaches to powertrain mechanical loss solution

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

en

Originální abstrakt

The paper deals with modern powertrain development, mainly from the area of mechanical loss solution. The Virtual engine as a computational model is used for the solution. There are presented solutions of friction losses of a piston assembly, slide bearings or valvetrain contact couples. Mixed lubrication models are also presented. Hydrodynamic parts of solutions come from the Reynolds equation solution. A boundary lubrication model includes influences of surface roughness on contact pressure. Mechanical loss results for main powertrain parts are presented for the diesel in-line four-cylinder engine. The chosen computational results are validated by measurements.

Český abstrakt

Prezentovaný příspěvek popisuje výpočtové metody vhodné pro řešení mechanických ztrát pohonné jednotky. Jsou zde představeny především modely pro řešení třecích ztrát pístní skupiny, kluzných ložisek a kontaktních dvojic ventilového rozvodu. Pro konkrétní části pohonné jednotky je detailně řešeno smíšené tření. Hydrodynamická část řešení je postavena na řešení Reynoldsovy hydrodynamické rovnice. Model mezního tření uvažuje vliv drsnosti povrchů na kontaktní tlak. Výsledky jsou prezentovány na vznětovém řadovém čtyřválcovém motoru, pro který jsou vyjádřeny mechanické ztráty jednotlivých části. Vybrané výsledky jsou ověřeny pomocí experimentů.

Anglický abstrakt

The paper deals with modern powertrain development, mainly from the area of mechanical loss solution. The Virtual engine as a computational model is used for the solution. There are presented solutions of friction losses of a piston assembly, slide bearings or valvetrain contact couples. Mixed lubrication models are also presented. Hydrodynamic parts of solutions come from the Reynolds equation solution. A boundary lubrication model includes influences of surface roughness on contact pressure. Mechanical loss results for main powertrain parts are presented for the diesel in-line four-cylinder engine. The chosen computational results are validated by measurements.

Klíčová slova česky

MBS, mechanické ztráty, tření, ložisko

Klíčová slova anglicky

MBS, mechanical losses, friction, slide bearing

Rok RIV

2010

Vydáno

30.12.2010

Nakladatel

University of Pardubice

Místo

Pardubice

ISSN

1801-674X

Časopis

Perners' Contacts

Ročník

2010

Číslo

4

Strany od–do

159–170

Počet stran

300

BIBTEX


@article{BUT50417,
  author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk} and Lubomír {Drápal} and Richard {Ambróz},
  title="Modern computational approaches to powertrain mechanical loss solution",
  journal="Perners' Contacts",
  year="2010",
  volume="2010",
  number="4",
  month="December",
  pages="159--170",
  publisher="University of Pardubice",
  address="Pardubice",
  issn="1801-674X"
}