Publication detail

Solution of powertrain friction losses by virtual engine

NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V. SVÍDA, D.

Czech title

Řešení třecích ztrát s využitím virtuálního motoru

English title

Solution of powertrain friction losses by virtual engine

Type

journal article - other

Language

en

Original abstract

The paper presents computational methods suitable for the solution of powertrain mechanical losses using the virtual engine. There are presented mainly computational models for the solution of friction losses of a piston assembly, slide bearings or valvetrain contact couples. Mixed lubrication is solved in detail for the specified powertrain parts. Hydrodynamic parts of solutions come from the Reynolds equation solution. A boundary lubrication model includes influences of surface roughness on contact pressure. Mechanical loss results for main powertrain parts are presented for the diesel in-line four-cylinder engine. The chosen computational results are validated by measurements.

Czech abstract

Článek popisuje výpočtové metody vhodné pro řešení mechanických ztrát pohonné jednotky s využitím virtuálního motoru. Jsou zde představeny především modely pro řešení třecích ztrát pístní skupiny, kluzných ložisek a kontaktních dvojic ventilového rozvodu. Pro konkrétní části pohonné jednotky je detailně řešeno smíšené tření. Hydrodynamická část řešení je postavena na řešení Reynoldsovy hydrodynamické rovnice. Model mezního tření uvažuje vliv drsnosti povrchů na kontaktní tlak. Výsledky jsou prezentovány na vznětovém řadovém čtyřválcovém motoru, pro který jsou vyjádřeny mechanické ztráty jednotlivých části. Vybrané výsledky jsou ověřeny pomocí experimentů.

English abstract

The paper presents computational methods suitable for the solution of powertrain mechanical losses using the virtual engine. There are presented mainly computational models for the solution of friction losses of a piston assembly, slide bearings or valvetrain contact couples. Mixed lubrication is solved in detail for the specified powertrain parts. Hydrodynamic parts of solutions come from the Reynolds equation solution. A boundary lubrication model includes influences of surface roughness on contact pressure. Mechanical loss results for main powertrain parts are presented for the diesel in-line four-cylinder engine. The chosen computational results are validated by measurements.

Keywords in Czech

Virtuální motor, mechanické ztráty, pístní skupina, hydrodynamika, smíšené mazání

Keywords in English

Virtual engine, mechanical losses, piston assembly, hydrodynamics, mixed lubrication

RIV year

2010

Released

18.12.2010

Publisher

ČVUT v Praze

Location

Praha

ISSN

1214-0821

Journal

MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars

Volume

2010

Number

3

Pages from–to

12–20

Pages count

50

BIBTEX


@article{BUT49975,
  author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk} and David {Svída},
  title="Solution of powertrain friction losses by virtual engine",
  journal="MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars",
  year="2010",
  volume="2010",
  number="3",
  month="December",
  pages="12--20",
  publisher="ČVUT v Praze",
  address="Praha",
  issn="1214-0821"
}