Detail publikace

Řešení třecích ztrát s využitím virtuálního motoru

NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V. SVÍDA, D.

Český název

Řešení třecích ztrát s využitím virtuálního motoru

Anglický název

Solution of powertrain friction losses by virtual engine

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

en

Originální abstrakt

The paper presents computational methods suitable for the solution of powertrain mechanical losses using the virtual engine. There are presented mainly computational models for the solution of friction losses of a piston assembly, slide bearings or valvetrain contact couples. Mixed lubrication is solved in detail for the specified powertrain parts. Hydrodynamic parts of solutions come from the Reynolds equation solution. A boundary lubrication model includes influences of surface roughness on contact pressure. Mechanical loss results for main powertrain parts are presented for the diesel in-line four-cylinder engine. The chosen computational results are validated by measurements.

Český abstrakt

Článek popisuje výpočtové metody vhodné pro řešení mechanických ztrát pohonné jednotky s využitím virtuálního motoru. Jsou zde představeny především modely pro řešení třecích ztrát pístní skupiny, kluzných ložisek a kontaktních dvojic ventilového rozvodu. Pro konkrétní části pohonné jednotky je detailně řešeno smíšené tření. Hydrodynamická část řešení je postavena na řešení Reynoldsovy hydrodynamické rovnice. Model mezního tření uvažuje vliv drsnosti povrchů na kontaktní tlak. Výsledky jsou prezentovány na vznětovém řadovém čtyřválcovém motoru, pro který jsou vyjádřeny mechanické ztráty jednotlivých části. Vybrané výsledky jsou ověřeny pomocí experimentů.

Anglický abstrakt

The paper presents computational methods suitable for the solution of powertrain mechanical losses using the virtual engine. There are presented mainly computational models for the solution of friction losses of a piston assembly, slide bearings or valvetrain contact couples. Mixed lubrication is solved in detail for the specified powertrain parts. Hydrodynamic parts of solutions come from the Reynolds equation solution. A boundary lubrication model includes influences of surface roughness on contact pressure. Mechanical loss results for main powertrain parts are presented for the diesel in-line four-cylinder engine. The chosen computational results are validated by measurements.

Klíčová slova česky

Virtuální motor, mechanické ztráty, pístní skupina, hydrodynamika, smíšené mazání

Klíčová slova anglicky

Virtual engine, mechanical losses, piston assembly, hydrodynamics, mixed lubrication

Rok RIV

2010

Vydáno

18.12.2010

Nakladatel

ČVUT v Praze

Místo

Praha

ISSN

1214-0821

Časopis

MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars

Ročník

2010

Číslo

3

Strany od–do

12–20

Počet stran

50

BIBTEX


@article{BUT49975,
  author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk} and David {Svída},
  title="Solution of powertrain friction losses by virtual engine",
  journal="MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars",
  year="2010",
  volume="2010",
  number="3",
  month="December",
  pages="12--20",
  publisher="ČVUT v Praze",
  address="Praha",
  issn="1214-0821"
}