Publication detail
Asperity-based model for prediction of traction in water-contaminated wheel-rail contact
KVARDA, D. GALAS, R. OMASTA, M. SHI, L.B. DING, H.H WANG, W.J. KŘUPKA, I. HARTL, M.
Czech title
Model využívající kontakt nerovností pro predikci tření ve vodou kontaminovaném kontaktu
English title
Asperity-based model for prediction of traction in water-contaminated wheel-rail contact
Type
journal article in Web of Science
Language
en
Original abstract
The wheel-rail contact is subjected to various environmental contaminations, while one of the most common is water. A numerical model has been used to evaluate friction in water-contaminated contact. The Greenwood and Tripp theory is used to calculate the load carried by asperities and liquid film. This model uses Kalker's simplified theory with an implemented third body layer to determine the frictional values of asperity contact and elastohydrodynamic theory for friction generated by liquid. The results are compared with experiments on two types of surface roughness. The results show the difference between elastic and plastic asperity deformation model, where the plastic model predicts more accurate transition in mixed lubrication regime. The plastic deformation model was used to predict traction curves.
Czech abstract
Kontakt kolo-kolejnice je vystaven různým znečištěním životního prostředí, přičemž jedním z nejběžnějších je voda. K vyhodnocení tření při kontaktu kontaminovaném vodou byl použit numerický model. Teorie Greenwood a Tripp je použita k výpočtu zatížení neseného nerovnostmi a kapalnovým filmem. Model používá Kalkerovu zjednodušenou teorii s implementovanou třetí vrstvou k určení hodnot tření kontaktů v nerovnostech a elastohydrodynamickou teorii pro tření generované kapalinou. Výsledky jsou porovnány s experimenty na dvou typech drsnosti povrchu. Výsledky ukazují rozdíl mezi modelem využivající čistě elastické a plastické deformace nerovností, kde plastický model předpovídá přesnější přechod v režimu smíšeného mazání. Model zahrnující plastické deformace byl použit k predikci trakčních křivek.
English abstract
The wheel-rail contact is subjected to various environmental contaminations, while one of the most common is water. A numerical model has been used to evaluate friction in water-contaminated contact. The Greenwood and Tripp theory is used to calculate the load carried by asperities and liquid film. This model uses Kalker's simplified theory with an implemented third body layer to determine the frictional values of asperity contact and elastohydrodynamic theory for friction generated by liquid. The results are compared with experiments on two types of surface roughness. The results show the difference between elastic and plastic asperity deformation model, where the plastic model predicts more accurate transition in mixed lubrication regime. The plastic deformation model was used to predict traction curves.
Keywords in Czech
Součinitel adheze; Voda; Nízká adheze; Tribologie kontaktu kola a kolejnice
Keywords in English
Adhesion coefficient; Water; Low adhesion; Rail–wheel tribology
Released
01.05.2021
Publisher
Elsevier
Location
Nizozemsko
ISSN
0301-679X
Volume
157
Number
5
Pages from–to
106900–106910
Pages count
11
BIBTEX
@article{BUT171618,
author="Daniel {Kvarda} and Radovan {Galas} and Milan {Omasta} and Martin {Hartl} and Ivan {Křupka},
title="Asperity-based model for prediction of traction in water-contaminated wheel-rail contact",
year="2021",
volume="157",
number="5",
month="May",
pages="106900--106910",
publisher="Elsevier",
address="Nizozemsko",
issn="0301-679X"
}