Detail publikace

Model využívající kontakt nerovností pro predikci tření ve vodou kontaminovaném kontaktu

KVARDA, D. GALAS, R. OMASTA, M. SHI, L.B. DING, H.H WANG, W.J. KŘUPKA, I. HARTL, M.

Český název

Model využívající kontakt nerovností pro predikci tření ve vodou kontaminovaném kontaktu

Anglický název

Asperity-based model for prediction of traction in water-contaminated wheel-rail contact

Typ

článek v časopise ve Web of Science, Jimp

Jazyk

en

Originální abstrakt

The wheel-rail contact is subjected to various environmental contaminations, while one of the most common is water. A numerical model has been used to evaluate friction in water-contaminated contact. The Greenwood and Tripp theory is used to calculate the load carried by asperities and liquid film. This model uses Kalker's simplified theory with an implemented third body layer to determine the frictional values of asperity contact and elastohydrodynamic theory for friction generated by liquid. The results are compared with experiments on two types of surface roughness. The results show the difference between elastic and plastic asperity deformation model, where the plastic model predicts more accurate transition in mixed lubrication regime. The plastic deformation model was used to predict traction curves.

Český abstrakt

Kontakt kolo-kolejnice je vystaven různým znečištěním životního prostředí, přičemž jedním z nejběžnějších je voda. K vyhodnocení tření při kontaktu kontaminovaném vodou byl použit numerický model. Teorie Greenwood a Tripp je použita k výpočtu zatížení neseného nerovnostmi a kapalnovým filmem. Model používá Kalkerovu zjednodušenou teorii s implementovanou třetí vrstvou k určení hodnot tření kontaktů v nerovnostech a elastohydrodynamickou teorii pro tření generované kapalinou. Výsledky jsou porovnány s experimenty na dvou typech drsnosti povrchu. Výsledky ukazují rozdíl mezi modelem využivající čistě elastické a plastické deformace nerovností, kde plastický model předpovídá přesnější přechod v režimu smíšeného mazání. Model zahrnující plastické deformace byl použit k predikci trakčních křivek.

Anglický abstrakt

The wheel-rail contact is subjected to various environmental contaminations, while one of the most common is water. A numerical model has been used to evaluate friction in water-contaminated contact. The Greenwood and Tripp theory is used to calculate the load carried by asperities and liquid film. This model uses Kalker's simplified theory with an implemented third body layer to determine the frictional values of asperity contact and elastohydrodynamic theory for friction generated by liquid. The results are compared with experiments on two types of surface roughness. The results show the difference between elastic and plastic asperity deformation model, where the plastic model predicts more accurate transition in mixed lubrication regime. The plastic deformation model was used to predict traction curves.

Klíčová slova česky

Součinitel adheze; Voda; Nízká adheze; Tribologie kontaktu kola a kolejnice

Klíčová slova anglicky

Adhesion coefficient; Water; Low adhesion; Rail–wheel tribology

Vydáno

01.05.2021

Nakladatel

Elsevier

Místo

Nizozemsko

ISSN

0301-679X

Ročník

157

Číslo

5

Strany od–do

106900–106910

Počet stran

11

BIBTEX


@article{BUT171618,
  author="Daniel {Kvarda} and Radovan {Galas} and Milan {Omasta} and Martin {Hartl} and Ivan {Křupka},
  title="Asperity-based model for prediction of traction in water-contaminated wheel-rail contact",
  year="2021",
  volume="157",
  number="5",
  month="May",
  pages="106900--106910",
  publisher="Elsevier",
  address="Nizozemsko",
  issn="0301-679X"
}