Detail publikace
Model využívající kontakt nerovností pro predikci tření ve vodou kontaminovaném kontaktu
KVARDA, D. GALAS, R. OMASTA, M. SHI, L.B. DING, H.H WANG, W.J. KŘUPKA, I. HARTL, M.
Český název
Model využívající kontakt nerovností pro predikci tření ve vodou kontaminovaném kontaktu
Anglický název
Asperity-based model for prediction of traction in water-contaminated wheel-rail contact
Typ
článek v časopise ve Web of Science, Jimp
Jazyk
en
Originální abstrakt
The wheel-rail contact is subjected to various environmental contaminations, while one of the most common is water. A numerical model has been used to evaluate friction in water-contaminated contact. The Greenwood and Tripp theory is used to calculate the load carried by asperities and liquid film. This model uses Kalker's simplified theory with an implemented third body layer to determine the frictional values of asperity contact and elastohydrodynamic theory for friction generated by liquid. The results are compared with experiments on two types of surface roughness. The results show the difference between elastic and plastic asperity deformation model, where the plastic model predicts more accurate transition in mixed lubrication regime. The plastic deformation model was used to predict traction curves.
Český abstrakt
Kontakt kolo-kolejnice je vystaven různým znečištěním životního prostředí, přičemž jedním z nejběžnějších je voda. K vyhodnocení tření při kontaktu kontaminovaném vodou byl použit numerický model. Teorie Greenwood a Tripp je použita k výpočtu zatížení neseného nerovnostmi a kapalnovým filmem. Model používá Kalkerovu zjednodušenou teorii s implementovanou třetí vrstvou k určení hodnot tření kontaktů v nerovnostech a elastohydrodynamickou teorii pro tření generované kapalinou. Výsledky jsou porovnány s experimenty na dvou typech drsnosti povrchu. Výsledky ukazují rozdíl mezi modelem využivající čistě elastické a plastické deformace nerovností, kde plastický model předpovídá přesnější přechod v režimu smíšeného mazání. Model zahrnující plastické deformace byl použit k predikci trakčních křivek.
Anglický abstrakt
The wheel-rail contact is subjected to various environmental contaminations, while one of the most common is water. A numerical model has been used to evaluate friction in water-contaminated contact. The Greenwood and Tripp theory is used to calculate the load carried by asperities and liquid film. This model uses Kalker's simplified theory with an implemented third body layer to determine the frictional values of asperity contact and elastohydrodynamic theory for friction generated by liquid. The results are compared with experiments on two types of surface roughness. The results show the difference between elastic and plastic asperity deformation model, where the plastic model predicts more accurate transition in mixed lubrication regime. The plastic deformation model was used to predict traction curves.
Klíčová slova česky
Součinitel adheze; Voda; Nízká adheze; Tribologie kontaktu kola a kolejnice
Klíčová slova anglicky
Adhesion coefficient; Water; Low adhesion; Rail–wheel tribology
Vydáno
01.05.2021
Nakladatel
Elsevier
Místo
Nizozemsko
ISSN
0301-679X
Ročník
157
Číslo
5
Strany od–do
106900–106910
Počet stran
11
BIBTEX
@article{BUT171618,
author="Daniel {Kvarda} and Radovan {Galas} and Milan {Omasta} and Martin {Hartl} and Ivan {Křupka},
title="Asperity-based model for prediction of traction in water-contaminated wheel-rail contact",
year="2021",
volume="157",
number="5",
month="May",
pages="106900--106910",
publisher="Elsevier",
address="Nizozemsko",
issn="0301-679X"
}