Publication detail

Structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine

PÍŠTĚK, V. NOVOTNÝ, P.

Czech title

Dynamika řadového šestiválcového traktorového vznětového motoru

English title

Structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine

Type

conference paper

Language

en

Original abstract

The paper deals with issues of the structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible objects, using the finite element method, then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the crankshaft have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic lubricating layer. Loading forces have been set based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. A viscose-type vibration silencer has been applied to reduce the engine vibrations. Experimental verification of the mathematical modelling results has been performed by measuring the values on a testing engine unit, using contact-free laser measuring technology.

Czech abstract

Příspěvek se zabývá problémy strukturální dynamiky řadového šestiválcového traktorového vznětového motoru. Hlavní komponenty hnacího ústrojí jsou modelovány jako pružná tělesa s využitím metody konečných prvků a následně konvertovány do multi-body systému (ADAMS/Engine). Kluzná ložiska klikového hřídele jsou modelována s využitím databáze reakčních sil v hydrodynamické mazací vrstvě. Zátěžné síly byly stanoveny na základě naměřených průběhů spalovacích tlaků ve válci motoru. Pro snížení vibrací motoru byl aplikován tlumič vibrací viskózního typu. Experimentální ověření výsledků výpočtového modelování bylo provedeno měřením na motorovém zkušebním stavu pomocí bezkontaktní laserové měřicí techniky.

English abstract

The paper deals with issues of the structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible objects, using the finite element method, then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the crankshaft have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic lubricating layer. Loading forces have been set based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. A viscose-type vibration silencer has been applied to reduce the engine vibrations. Experimental verification of the mathematical modelling results has been performed by measuring the values on a testing engine unit, using contact-free laser measuring technology.

Keywords in Czech

Dynamika motoru, MKP, multibody systém, kluzné ložisko

Keywords in English

Engine structural dynamics, FEM, multibody system, sliding bearing

RIV year

2005

Released

24.10.2005

Publisher

MSC.Software GmbH, Munich, Germany

Location

Mnichov

Book

Virtual Product Development Conference 2005

Edition number

1

Pages from–to

1–16

Pages count

16

BIBTEX


@inproceedings{BUT15732,
  author="Václav {Píštěk} and Pavel {Novotný},
  title="Structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine",
  booktitle="Virtual Product Development Conference 2005",
  year="2005",
  month="October",
  pages="1--16",
  publisher="MSC.Software GmbH, Munich, Germany",
  address="Mnichov"
}