Detail publikace

Dynamika řadového šestiválcového traktorového vznětového motoru

PÍŠTĚK, V. NOVOTNÝ, P.

Český název

Dynamika řadového šestiválcového traktorového vznětového motoru

Anglický název

Structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

en

Originální abstrakt

The paper deals with issues of the structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible objects, using the finite element method, then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the crankshaft have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic lubricating layer. Loading forces have been set based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. A viscose-type vibration silencer has been applied to reduce the engine vibrations. Experimental verification of the mathematical modelling results has been performed by measuring the values on a testing engine unit, using contact-free laser measuring technology.

Český abstrakt

Příspěvek se zabývá problémy strukturální dynamiky řadového šestiválcového traktorového vznětového motoru. Hlavní komponenty hnacího ústrojí jsou modelovány jako pružná tělesa s využitím metody konečných prvků a následně konvertovány do multi-body systému (ADAMS/Engine). Kluzná ložiska klikového hřídele jsou modelována s využitím databáze reakčních sil v hydrodynamické mazací vrstvě. Zátěžné síly byly stanoveny na základě naměřených průběhů spalovacích tlaků ve válci motoru. Pro snížení vibrací motoru byl aplikován tlumič vibrací viskózního typu. Experimentální ověření výsledků výpočtového modelování bylo provedeno měřením na motorovém zkušebním stavu pomocí bezkontaktní laserové měřicí techniky.

Anglický abstrakt

The paper deals with issues of the structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible objects, using the finite element method, then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the crankshaft have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic lubricating layer. Loading forces have been set based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. A viscose-type vibration silencer has been applied to reduce the engine vibrations. Experimental verification of the mathematical modelling results has been performed by measuring the values on a testing engine unit, using contact-free laser measuring technology.

Klíčová slova česky

Dynamika motoru, MKP, multibody systém, kluzné ložisko

Klíčová slova anglicky

Engine structural dynamics, FEM, multibody system, sliding bearing

Rok RIV

2005

Vydáno

24.10.2005

Nakladatel

MSC.Software GmbH, Munich, Germany

Místo

Mnichov

Kniha

Virtual Product Development Conference 2005

Číslo edice

1

Strany od–do

1–16

Počet stran

16

BIBTEX


@inproceedings{BUT15732,
  author="Václav {Píštěk} and Pavel {Novotný},
  title="Structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine",
  booktitle="Virtual Product Development Conference 2005",
  year="2005",
  month="October",
  pages="1--16",
  publisher="MSC.Software GmbH, Munich, Germany",
  address="Mnichov"
}