Publication detail
Multibody Analysis in Powertrain Development
PÍŠTĚK, V. NOVOTNÝ, P.
Czech title
Multibody analýza ve vývoji pohonné jednotky
English title
Multibody Analysis in Powertrain Development
Type
conference paper
Language
en
Original abstract
The paper deals with issues of the structural dynamics of the diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible objects, using the finite element method, then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the crankshaft have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic lubricating layer. Loading forces have been set based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. Experimental verification of the mathematical modelling results has been performed by measuring the values on a testing engine unit, using contact-free laser measuring technology.
Czech abstract
Tradiční výpočtové modely z oblasti dynamiky hnacích ústrojí umožňují zpravidla pouze řešení dílčích problémů, navíc s přesností již nevyhovující současným potřebám. Stále náročnější požadavky na urychlení vývoje moderních pohonných jednotek a snižování nákladů vyžadují aplikaci komplexních výpočtových modelů již v prvních fázích projektu. Modely na úrovni virtuálních prototypů mohou být efektivně vyvíjeny na programových platformách CAD/FEM/MBS. Příspěvek porovnává možnosti tradičních a soudobých výpočtových modelů na příkladu řešení dynamiky klikového mechanismu řadového vznětového motoru.
English abstract
The paper deals with issues of the structural dynamics of the diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible objects, using the finite element method, then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the crankshaft have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic lubricating layer. Loading forces have been set based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. Experimental verification of the mathematical modelling results has been performed by measuring the values on a testing engine unit, using contact-free laser measuring technology.
Keywords in Czech
MKP, CAD, multibody systém, klikový mechanismus, řadový vznětový šestiválec
Keywords in English
FEM, CAD, Multibody system, cranktrain mechanism, in-line 6-cylinder CI engine
RIV year
2005
Released
12.10.2005
Publisher
Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, ÚTŘV
Location
Ústí nad Labem
ISBN
80-7044-688-9
Book
Dynamika tuhých a deformovatelných těles 2005
Edition number
1
Pages count
8
BIBTEX
@inproceedings{BUT15561,
author="Václav {Píštěk} and Pavel {Novotný},
title="Multibody Analysis in Powertrain Development",
booktitle="Dynamika tuhých a deformovatelných těles 2005",
year="2005",
month="October",
publisher="Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, ÚTŘV",
address="Ústí nad Labem",
isbn="80-7044-688-9"
}