Publication detail

Multibody Analysis in Powertrain Development

PÍŠTĚK, V. NOVOTNÝ, P.

Czech title

Multibody analýza ve vývoji pohonné jednotky

English title

Multibody Analysis in Powertrain Development

Type

conference paper

Language

en

Original abstract

The paper deals with issues of the structural dynamics of the diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible objects, using the finite element method, then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the crankshaft have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic lubricating layer. Loading forces have been set based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. Experimental verification of the mathematical modelling results has been performed by measuring the values on a testing engine unit, using contact-free laser measuring technology.

Czech abstract

Tradiční výpočtové modely z oblasti dynamiky hnacích ústrojí umožňují zpravidla pouze řešení dílčích problémů, navíc s přesností již nevyhovující současným potřebám. Stále náročnější požadavky na urychlení vývoje moderních pohonných jednotek a snižování nákladů vyžadují aplikaci komplexních výpočtových modelů již v prvních fázích projektu. Modely na úrovni virtuálních prototypů mohou být efektivně vyvíjeny na programových platformách CAD/FEM/MBS. Příspěvek porovnává možnosti tradičních a soudobých výpočtových modelů na příkladu řešení dynamiky klikového mechanismu řadového vznětového motoru.

English abstract

The paper deals with issues of the structural dynamics of the diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible objects, using the finite element method, then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the crankshaft have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic lubricating layer. Loading forces have been set based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. Experimental verification of the mathematical modelling results has been performed by measuring the values on a testing engine unit, using contact-free laser measuring technology.

Keywords in Czech

MKP, CAD, multibody systém, klikový mechanismus, řadový vznětový šestiválec

Keywords in English

FEM, CAD, Multibody system, cranktrain mechanism, in-line 6-cylinder CI engine

RIV year

2005

Released

12.10.2005

Publisher

Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, ÚTŘV

Location

Ústí nad Labem

ISBN

80-7044-688-9

Book

Dynamika tuhých a deformovatelných těles 2005

Edition number

1

Pages count

8

BIBTEX


@inproceedings{BUT15561,
  author="Václav {Píštěk} and Pavel {Novotný},
  title="Multibody Analysis in Powertrain Development",
  booktitle="Dynamika tuhých a deformovatelných těles 2005",
  year="2005",
  month="October",
  publisher="Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, ÚTŘV",
  address="Ústí nad Labem",
  isbn="80-7044-688-9"
}