Detail publikace

Multibody analýza ve vývoji pohonné jednotky

PÍŠTĚK, V. NOVOTNÝ, P.

Český název

Multibody analýza ve vývoji pohonné jednotky

Anglický název

Multibody Analysis in Powertrain Development

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

en

Originální abstrakt

The paper deals with issues of the structural dynamics of the diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible objects, using the finite element method, then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the crankshaft have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic lubricating layer. Loading forces have been set based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. Experimental verification of the mathematical modelling results has been performed by measuring the values on a testing engine unit, using contact-free laser measuring technology.

Český abstrakt

Tradiční výpočtové modely z oblasti dynamiky hnacích ústrojí umožňují zpravidla pouze řešení dílčích problémů, navíc s přesností již nevyhovující současným potřebám. Stále náročnější požadavky na urychlení vývoje moderních pohonných jednotek a snižování nákladů vyžadují aplikaci komplexních výpočtových modelů již v prvních fázích projektu. Modely na úrovni virtuálních prototypů mohou být efektivně vyvíjeny na programových platformách CAD/FEM/MBS. Příspěvek porovnává možnosti tradičních a soudobých výpočtových modelů na příkladu řešení dynamiky klikového mechanismu řadového vznětového motoru.

Anglický abstrakt

The paper deals with issues of the structural dynamics of the diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible objects, using the finite element method, then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the crankshaft have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic lubricating layer. Loading forces have been set based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. Experimental verification of the mathematical modelling results has been performed by measuring the values on a testing engine unit, using contact-free laser measuring technology.

Klíčová slova česky

MKP, CAD, multibody systém, klikový mechanismus, řadový vznětový šestiválec

Klíčová slova anglicky

FEM, CAD, Multibody system, cranktrain mechanism, in-line 6-cylinder CI engine

Rok RIV

2005

Vydáno

12.10.2005

Nakladatel

Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, ÚTŘV

Místo

Ústí nad Labem

ISBN

80-7044-688-9

Kniha

Dynamika tuhých a deformovatelných těles 2005

Číslo edice

1

Počet stran

8

BIBTEX


@inproceedings{BUT15561,
  author="Václav {Píštěk} and Pavel {Novotný},
  title="Multibody Analysis in Powertrain Development",
  booktitle="Dynamika tuhých a deformovatelných těles 2005",
  year="2005",
  month="October",
  publisher="Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, ÚTŘV",
  address="Ústí nad Labem",
  isbn="80-7044-688-9"
}