Publication detail

Comparison of Vehicle Handling Models

HEJTMÁNEK, P. BLAŤÁK, O. SUCHÝ, J. VANČURA, J.

Czech title

Srovnání jízdních modelů vozidla

English title

Comparison of Vehicle Handling Models

Type

journal article - other

Language

en

Original abstract

Vehicle handling quality is one of the most significant factor of the active road safety. This paper proposes and compares four variants of computational models usable for the vehicle handling analysis. The first three of them are based on single track model extended by Magic Formula tire model and lateral load transfer during cornering. The last one is a multi-body model created in MSC Admas software which is a three-dimensional model of the vehicle comprised of individual subsystems with many degrees of freedom. Presented models are validated with measurement of double lane change manoeuvre executed by the Formula Ford car.

Czech abstract

Jízdní vlastnosti vozidla jsou jednou z nejvýznamnějších oblastí aktivní bezpečnosti silničního provozu. Tento článek popisuje a srovnává čtyři varianty výpočtových modelů vozidla, které lze využít pro analýzu jízdních vlastností vozidel. První tři jsou založeny na jednostopém modelu dále rozšířeném o model pneumatiky Magic Formula a o příčný přesun zatížení během zatáčení. Posledním je multi-body model vytvořený v programu MSC Adams, jedná se o prostorový model vozidla složený z jednotlivých subsystémů s mnoha stupni volnosti. Uvedené modely jsou validovány pomocí měření vyhýbacího manévru realizovaného vozidlem Formule Ford.

English abstract

Vehicle handling quality is one of the most significant factor of the active road safety. This paper proposes and compares four variants of computational models usable for the vehicle handling analysis. The first three of them are based on single track model extended by Magic Formula tire model and lateral load transfer during cornering. The last one is a multi-body model created in MSC Admas software which is a three-dimensional model of the vehicle comprised of individual subsystems with many degrees of freedom. Presented models are validated with measurement of double lane change manoeuvre executed by the Formula Ford car.

Keywords in English

vehicle handling, computational model, multi-body model, simulations

RIV year

2015

Released

17.07.2015

Publisher

Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice

Location

Pardubice

ISSN

1801-674X

Volume

X

Number

2

Pages from–to

5–16

Pages count

12

BIBTEX


@article{BUT115328,
  author="Petr {Hejtmánek} and Ondřej {Blaťák} and Jan {Suchý} and Jan {Vančura},
  title="Comparison of Vehicle Handling Models",
  year="2015",
  volume="X",
  number="2",
  month="July",
  pages="5--16",
  publisher="Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice",
  address="Pardubice",
  issn="1801-674X"
}