Publication detail
CONCEPT OF MODERN CONTROL SYSTEMS ON TWO STROKE REVERSE UNIFLOW COMBUSTION ENGINE
MELICHÁREK, M.
Czech title
Koncpece moderních ovládacích systémů dvoudobého spalovacího motoru reverzní uniflow
English title
CONCEPT OF MODERN CONTROL SYSTEMS ON TWO STROKE REVERSE UNIFLOW COMBUSTION ENGINE
Type
journal article - other
Language
en
Original abstract
Next level of passenger vehicles engines evolution is needed to comply with fuel economy and pollutant regulation legislative requirements. Turning a combustion engine with modern control systems into reverse uniflow two-stroke engines improves the power density of the engine and minimizes negative aspects of using the classic two-stroke engines. Variable valve timing allows control of the intake stroke, forced induction by supercharger substitutes intake into two-stroke engine crankcase, high pressure direct fuel injection eliminates fuel losses caused by overlapping intake and exhaust strokes. Future research will focus on the new design proof of concept and particular technical solutions.
Czech abstract
Další generace pohonných jednotek osobních automobilů musí splňovat požadavky na ekonomiku provozu a legislativní normy emisí výfukových plynů. Provozování spalovacího motoru s moderními řídícími systémy v dvoudobém režimu podle koncepce reverzní uniflow zlepšuje energetickou účinnost motoru a minimalizuje negativní aspekty klasických dvoudobých motorů. Variabilní časování ventilů umožňuje ovládat sací dobu, přeplňování pomocí mechanického kompresoru nahrazuje proces sání pomocí klikové skříně u dvoudobého motoru, vysokotlaké vstřikování paliva do spalovacího prostoru eliminuje ztráty paliva způsobené překryvem vyplachování válce a sání čerstvé náplně. Další výzkum se zaměří na ověření nové koncepce a dílčí technická řešení.
English abstract
Next level of passenger vehicles engines evolution is needed to comply with fuel economy and pollutant regulation legislative requirements. Turning a combustion engine with modern control systems into reverse uniflow two-stroke engines improves the power density of the engine and minimizes negative aspects of using the classic two-stroke engines. Variable valve timing allows control of the intake stroke, forced induction by supercharger substitutes intake into two-stroke engine crankcase, high pressure direct fuel injection eliminates fuel losses caused by overlapping intake and exhaust strokes. Future research will focus on the new design proof of concept and particular technical solutions.
Keywords in Czech
dvoudobý motor uniflow, ventilový rozvod, přeplňování, přímé vstřikování paliva
Keywords in English
uniflow two-stroke engine, valvetrain, forced induction, direct fuel injection
RIV year
2014
Released
11.07.2014
Publisher
Univerzita Pardubice
Location
Pardubice
ISSN
1801-674X
Volume
2014
Number
35
Pages from–to
48–57
Pages count
10
BIBTEX
@article{BUT108844,
author="Martin {Melichárek},
title="CONCEPT OF MODERN CONTROL SYSTEMS ON TWO STROKE REVERSE UNIFLOW COMBUSTION ENGINE",
year="2014",
volume="2014",
number="35",
month="July",
pages="48--57",
publisher="Univerzita Pardubice",
address="Pardubice",
issn="1801-674X"
}