Publication detail

The Conversion of FE Model Between ANSYS and ADAMS System

NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V.

Czech title

Konverze FE modelů mezi systémy ANSYS a ADAMS

English title

The Conversion of FE Model Between ANSYS and ADAMS System

Type

conference paper

Language

en

Original abstract

The development process in internal combustion engine at the present time requires CAE models that deliver the results for the concept phase of the prototype. The combustion engine is a very complex problem consisting of many partial problems. The major problem is the interaction of the crankshaft and crankcase. For more precise solution of this problem it is necessary to use complex 3-D models. Finite element method (FEM, ANSYS software) and Multi-Body Systems (MBS, ADAMS software) are suitable for the calculation of these problems. The finite element model is converted from ANSYS into ADAMS. The finite element models are too complicated for MBS and require a conversion. For the reduction of FE models the Craig-Bampton method has been used.

Czech abstract

Současný vývoj v oblasti spalovacích motoru vyžaduje použití CAE modelů, které dávají důležité informace o návrhu ještě ve fázi vývoje prototypu. Spalovací motor je vysoce komplexní problém, sestávající se z mnoha dílčích podproblémů. Podstatný vliv na vibrace a hluk má zejména interakce bloku motoru a klikového hřídele. K přesnějšímu vyřešení tohoto problému je nutno použít složité 3-D výpočtové modely. K modelování dané problematiky jsou vhodné konečnoprvkové modely (MKP, systém ANSYS), které jsou poté převedeny do Multi-Body Systémů (MBS, systém ADAMS). Samotné MKP modely jsou příliš složité pro práci v MBS systémech a proto je zapotřebí provést konverzi těchto modelů. Při konverzi výpočtových modelů ze systému ANSYS do systému ADAMS je použita Craig-Bamptonova modální redukce.

English abstract

The development process in internal combustion engine at the present time requires CAE models that deliver the results for the concept phase of the prototype. The combustion engine is a very complex problem consisting of many partial problems. The major problem is the interaction of the crankshaft and crankcase. For more precise solution of this problem it is necessary to use complex 3-D models. Finite element method (FEM, ANSYS software) and Multi-Body Systems (MBS, ADAMS software) are suitable for the calculation of these problems. The finite element model is converted from ANSYS into ADAMS. The finite element models are too complicated for MBS and require a conversion. For the reduction of FE models the Craig-Bampton method has been used.

Keywords in Czech

FE model, hnací ústrojí, modelování, ANSYS, ADAMS

Keywords in English

FE model, cranktrain, simulation, ANSYS, ADAMS

RIV year

2002

Released

26.09.2002

Publisher

SVS FEM s.r.o.

Location

Čejkovice

ISBN

80-238-9394-7

Book

10. ANSYS users Meeting

Pages count

7

BIBTEX


@inproceedings{BUT10633,
  author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk},
  title="The Conversion of FE Model Between ANSYS and ADAMS System",
  booktitle="10. ANSYS users Meeting",
  year="2002",
  month="September",
  publisher="SVS FEM s.r.o.",
  address="Čejkovice",
  isbn="80-238-9394-7"
}