Detail publikace
Konverze FE modelů mezi systémy ANSYS a ADAMS
NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V.
Český název
Konverze FE modelů mezi systémy ANSYS a ADAMS
Anglický název
The Conversion of FE Model Between ANSYS and ADAMS System
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
en
Originální abstrakt
The development process in internal combustion engine at the present time requires CAE models that deliver the results for the concept phase of the prototype. The combustion engine is a very complex problem consisting of many partial problems. The major problem is the interaction of the crankshaft and crankcase. For more precise solution of this problem it is necessary to use complex 3-D models. Finite element method (FEM, ANSYS software) and Multi-Body Systems (MBS, ADAMS software) are suitable for the calculation of these problems. The finite element model is converted from ANSYS into ADAMS. The finite element models are too complicated for MBS and require a conversion. For the reduction of FE models the Craig-Bampton method has been used.
Český abstrakt
Současný vývoj v oblasti spalovacích motoru vyžaduje použití CAE modelů, které dávají důležité informace o návrhu ještě ve fázi vývoje prototypu. Spalovací motor je vysoce komplexní problém, sestávající se z mnoha dílčích podproblémů. Podstatný vliv na vibrace a hluk má zejména interakce bloku motoru a klikového hřídele. K přesnějšímu vyřešení tohoto problému je nutno použít složité 3-D výpočtové modely. K modelování dané problematiky jsou vhodné konečnoprvkové modely (MKP, systém ANSYS), které jsou poté převedeny do Multi-Body Systémů (MBS, systém ADAMS). Samotné MKP modely jsou příliš složité pro práci v MBS systémech a proto je zapotřebí provést konverzi těchto modelů. Při konverzi výpočtových modelů ze systému ANSYS do systému ADAMS je použita Craig-Bamptonova modální redukce.
Anglický abstrakt
The development process in internal combustion engine at the present time requires CAE models that deliver the results for the concept phase of the prototype. The combustion engine is a very complex problem consisting of many partial problems. The major problem is the interaction of the crankshaft and crankcase. For more precise solution of this problem it is necessary to use complex 3-D models. Finite element method (FEM, ANSYS software) and Multi-Body Systems (MBS, ADAMS software) are suitable for the calculation of these problems. The finite element model is converted from ANSYS into ADAMS. The finite element models are too complicated for MBS and require a conversion. For the reduction of FE models the Craig-Bampton method has been used.
Klíčová slova česky
FE model, hnací ústrojí, modelování, ANSYS, ADAMS
Klíčová slova anglicky
FE model, cranktrain, simulation, ANSYS, ADAMS
Rok RIV
2002
Vydáno
26.09.2002
Nakladatel
SVS FEM s.r.o.
Místo
Čejkovice
ISBN
80-238-9394-7
Kniha
10. ANSYS users Meeting
Počet stran
7
BIBTEX
@inproceedings{BUT10633,
author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk},
title="The Conversion of FE Model Between ANSYS and ADAMS System",
booktitle="10. ANSYS users Meeting",
year="2002",
month="September",
publisher="SVS FEM s.r.o.",
address="Čejkovice",
isbn="80-238-9394-7"
}