Publication detail

Problems of FEM Simulation of Magnetorheological Clutch's Magnetic Circuit

DLUGOŠ, J. ROUPEC, J. STRECKER, Z. MAZŮREK, I.

Czech title

Problematika MKP simulace magnetického obvodu magnetoreologické spojky

English title

Problems of FEM Simulation of Magnetorheological Clutch's Magnetic Circuit

Type

conference paper

Language

en

Original abstract

The article deals with Magnetostatic analysis of a magnetorheological (MR) clutch. The analysis is needed for acquiring information about magnetic saturation of iron parts in operation mode. This paper describes a comparison of FEM model and experimentally measured data in the clutchs working gap filled with the air. The most important parameters such as use of linear and nonlinear material (iron parts, MR fluid), element type and size, effect of measuring groove for Hall sensor on magnetic field distribution, which significantly improved the FEM model of the simulation were determined, and they are also mentioned bellow. Simulation based on the verified FEM model of magnetic circuit with MR fluid was completed. Results showed places, where it is possible to reduce the material without any changes to the magnetic flux density in the working gap. With this knowledge, we reduced the weight by 13,2%.

Czech abstract

Článek se zabývá MKP simulací magnetického obvodu magnetoreologické (MR) spojky s cílem získat informace o míře magnetického nasycení železných částí MR spojky v provozním stavu. V článku je popsána verifikace MKP modelu s experimentálně naměřenými daty v pracovní mezeře spojky v prostředí vzduchu. Dále byly vytipovány nejdůležitější body simulace, které ovlivňovaly přesnost modelu jako je použití lineárního a nelineární materiálu (ocelové části obvodu, MR kapalina), velikost a typ elementů, výběr a nastavení řešiče, vliv měřící drážky pro Hallovu sondu na rozložení mag. pole, atd. Do verifikace modelu byl také zahrnut vliv velikosti Hallovy sondy. Na základě ověřeného MKP modelu byla vytvořena simulace magnetického obvodu s MR kapalinou. Přesnou analýzou byla určena místa, kde je možné snížit průřez mag. obvodu a kde již nikoliv. Díky tomu byla snížena hmotnost MR spojky o 13,2% aniž by byla ovlivněna velikost mag. indukce v pracovní mezeře.

English abstract

The article deals with Magnetostatic analysis of a magnetorheological (MR) clutch. The analysis is needed for acquiring information about magnetic saturation of iron parts in operation mode. This paper describes a comparison of FEM model and experimentally measured data in the clutchs working gap filled with the air. The most important parameters such as use of linear and nonlinear material (iron parts, MR fluid), element type and size, effect of measuring groove for Hall sensor on magnetic field distribution, which significantly improved the FEM model of the simulation were determined, and they are also mentioned bellow. Simulation based on the verified FEM model of magnetic circuit with MR fluid was completed. Results showed places, where it is possible to reduce the material without any changes to the magnetic flux density in the working gap. With this knowledge, we reduced the weight by 13,2%.

Keywords in Czech

magnetoreologická spojka, MR spojka, MKP simulace, magnetický obvod

Keywords in English

magnetorheological clutch, MR clutch, FEM simulation, magnetic circuit

RIV year

2013

Released

13.05.2013

Publisher

IT ASCR

Location

Praha

ISBN

978-80-87012-46-8

Book

Engineering Mechanics 2013

Edition number

1

Pages from–to

29–30

Pages count

2

BIBTEX


@inproceedings{BUT99773,
  author="Jozef {Dlugoš} and Jakub {Roupec} and Zbyněk {Strecker} and Ivan {Mazůrek},
  title="Problems of FEM Simulation of Magnetorheological Clutch's Magnetic Circuit",
  booktitle="Engineering Mechanics 2013",
  year="2013",
  month="May",
  pages="29--30",
  publisher="IT ASCR",
  address="Praha",
  isbn="978-80-87012-46-8"
}