Publication detail

Influence of the Rolling Loads on the Stress in the Roll Surface Layer

ZAHRADNÍK, R. HRABOVSKÝ, J. RAUDENSKÝ, M.

Czech title

Vliv válcovacího zatížení při na stav napětí v povrchové vrstvě pracovního válce

English title

Influence of the Rolling Loads on the Stress in the Roll Surface Layer

Type

abstract

Language

en

Original abstract

The roll surface is periodically loaded by thermally and mechanically inducted stresses during the rolling. This leads to thermal fatigue, wear, corrosion and contact fatigue. This paper describes the processes of roll cooling simulation and verification of the structural damage of the roll surface layer with a focus on the influence of the rolling loads. The most critical factor for thermal cracks is a tensile stress which appeared in the roll surface layer in the cooling area. In addition, the load like rolling pressure or shear stress can significantly decrease the product life of roll through the facilitation of the thermal crack forming and propagation to the roll core. Three different loading configurations were created based on the real hot strip mills. These configurations had the same cooling on the roll but they varied in the rolling load. The task can be divided into two parts – structural and thermal analysis. The thermal analysis is calculated first. It produces the thermal load in the roll body over time. The boundary conditions describing the cooling intensity are obtained from the laboratory measurements, from the measurement taken in the rolling mills and from the literature. The optimized cooling design minimizes elastic, in some cases even plastic deformation of the material, and provides sufficient cooling, in order to keep the rolls at a reasonable temperature. The efficiency of cooling was examined on the shape of the stress-strain loop.

Czech abstract

Povrh válce je periodicky zatěžován tepelnému a mechanickému zatížení, které vyvolává napětí během válcování. To vede ke vzniku tepelné únavy, opotřebení, koroze a kontaktní únavě. Tento článek popisuje proces simulace chlazení pracovního válce a ověření strukturálního poškození povrchu válce se zaměřením na vliv válcovacího zatížení – tlaku. Nejvýznamnější faktor pro tepelnou únavu tečné napětí, které se objevuje v povrchové vrstvě v oblasti chlazení. Válcovací přítlak, popř. smyková napětí mohou významně snížit životnost válce usnadněním formování a šíření trhlin do jádra válce. Byly vytvořeny tři různé zatěžující konfigurace na základě reálné válcovací stolice. Tyto konfigurace měly stejnou intenzitu chlazení, pouze se lišily přítlakem při válcování. Tato výpočetní úloha může být rozdělena na dvě oddělené části – tepelnou a strukturální úlohu. Jako první je spočítána tepelná úloha, která vytváří zatěžující podmínku pro druhou část – strukturální analýzu. Okrajové podmínky jsou získaný z laboratorních měření, z měření v terénu a z literatury. Optimalizovaný návrh chlazení minimalizuje elastické, často i plastické deformace materiálu a přináší dostatečné chlazení při požadavku udržení rozumné teploty. Efektivita chlazení je zkoumána pomocí tvaru křivek napětí v závislosti na přetvoření.

English abstract

The roll surface is periodically loaded by thermally and mechanically inducted stresses during the rolling. This leads to thermal fatigue, wear, corrosion and contact fatigue. This paper describes the processes of roll cooling simulation and verification of the structural damage of the roll surface layer with a focus on the influence of the rolling loads. The most critical factor for thermal cracks is a tensile stress which appeared in the roll surface layer in the cooling area. In addition, the load like rolling pressure or shear stress can significantly decrease the product life of roll through the facilitation of the thermal crack forming and propagation to the roll core. Three different loading configurations were created based on the real hot strip mills. These configurations had the same cooling on the roll but they varied in the rolling load. The task can be divided into two parts – structural and thermal analysis. The thermal analysis is calculated first. It produces the thermal load in the roll body over time. The boundary conditions describing the cooling intensity are obtained from the laboratory measurements, from the measurement taken in the rolling mills and from the literature. The optimized cooling design minimizes elastic, in some cases even plastic deformation of the material, and provides sufficient cooling, in order to keep the rolls at a reasonable temperature. The efficiency of cooling was examined on the shape of the stress-strain loop.

Keywords in Czech

válcování, tepelná únava, válcovací zatížení ANSYS, MKP

Keywords in English

rolling, thermal fatigue, rolling loads, ANSYS, FEA

Released

17.10.2012

Publisher

Insitute of Metals and Technology

Location

Ljubljana

ISBN

978-961-92518-5-0

Book

20th jubilee conference on materials and technology. Program and book of abstracts

Edition number

20

Pages from–to

133–133

Pages count

1