Publication detail

Simulation Approaches for the Solution of Cranktrain Vibrations

NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V. DRÁPAL, L. PROKOP, A.

Czech title

Výpočtové přístupy pro řešení vibrací klikového mechanismu

English title

Simulation Approaches for the Solution of Cranktrain Vibrations

Type

journal article - other

Language

en

Original abstract

A development of modern powertrains requires an incorporation of advanced CAE tools enabling to decrease desired engine development times and costs. Modern computational models become more and more complicated and enable to integrate many physical problems. Concentrating on powertrain dynamics and component fatigue, a few basic approaches can be used for solution. The first approach incorporates a separate dynamics solution of the powertrain parts. The second one solves a complete powertrain model including all significant parts like a cranktrain, a valvetrain, a gear timing drive or an injection pump. The paper deals with dynamics and fatigue analyses solved by different approached. Computed and measured results originate from the tractor compression-ignition in-line six-cylinder engine.

Czech abstract

Vývoj moderních pohonných jednotek vyžaduje využívání pokročilých výpočtových metod, nutných k požadovanému zkrácení času tohoto vývoje společně s minimalizací nákladů na něj. Moderní výpočtové modely jsou stále složitější a umožnují řešit mnoho různých fyzikálních problémů. V případě dynamiky pohonných jednotek a životnosti jejich komponent lze využít několik různých přístupů. Prvním z nich je přístup zahrnující samostatné řešení každého subsystému pohonné jednotky. Druhý přístup využívá model pohonné jednotky obsahující všechny hlavní subsystémy, jako klikový mechanismus, ventilový rozvod, pohon rozvodů nebo vstřikovací čerpadlo, a řeší všechny tyto subsystémy současně i s jejich vzájemným ovlivněním. Cílem článku je pomocí vybraných výsledků prezentovat silné a slabé stránky obou přístupů. Výpočty a experimenty jsou prováděny na traktorovém vznětovém šestiválcovém motoru.

English abstract

A development of modern powertrains requires an incorporation of advanced CAE tools enabling to decrease desired engine development times and costs. Modern computational models become more and more complicated and enable to integrate many physical problems. Concentrating on powertrain dynamics and component fatigue, a few basic approaches can be used for solution. The first approach incorporates a separate dynamics solution of the powertrain parts. The second one solves a complete powertrain model including all significant parts like a cranktrain, a valvetrain, a gear timing drive or an injection pump. The paper deals with dynamics and fatigue analyses solved by different approached. Computed and measured results originate from the tractor compression-ignition in-line six-cylinder engine.

Keywords in Czech

Pohonná jednotka, dynamika, vibrace, klikový mechanismus, NVH, MKP

Keywords in English

Powertrain, dynamics, vibration, cranktrain, NVH, FEM

RIV year

2012

Released

10.12.2012

Publisher

ČVUT v Praze

Location

Praha

ISSN

1214-0821

Volume

2012

Number

4

Pages from–to

34–43

Pages count

50

BIBTEX


@article{BUT95531,
  author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk} and Lubomír {Drápal} and Aleš {Prokop},
  title="Simulation Approaches for the Solution of Cranktrain Vibrations",
  year="2012",
  volume="2012",
  number="4",
  month="December",
  pages="34--43",
  publisher="ČVUT v Praze",
  address="Praha",
  issn="1214-0821"
}