Product detail

Universal physical model of the front wheel axle

MAZŮREK, I. KLAPKA, M.

Czech title

Univerzální fyzikální model přední nápravy

English title

Universal physical model of the front wheel axle

Type

functional specimen

Czech abstract

U osobních automobilů se lze setkat s hlukovým projevem, který souvisí s vůlemi v oblasti diferenciálu převodovky. Experimenty na reálném vozidle s sebou nesou řadu problémů, především hluk pozadí (pohonného agregátu, výfuku apod.) převyšuje hladinu hluku sledovaného objektu, což znemožňuje použití standardních měřících postupů. Je nutné oddělené měření mimo vozidlo s jiným zdrojem buzení než je spalovací motor. Funkční vzor simuluje úplnou zástavbu předního kola vozu Škoda Fabia. Diferenciál s upevněnou poloosou je instalován na otočném rameni, kterým svisle pohybuje excentr a simuluje tak budící vibrace hnací jednotky.

English abstract

There could be undiserable noise effects at operation of the passenger car, which are related to clearances in differential and gear-box. The experiments on the real car are full of troubles. Especially noise of background (driving aggregate, exhaustion etc.) overpowers noise level of the monitored object. Therefore standard measurement methods are unusable. The measurement separated outside the vehicle with alternative excitation source (not combustion engine) is necessary. The functional sample simulates whole Škoda Fabia front wheel axle assembly. The differential with half-axle is mounted on rotary support. Support is driven by cam in vertical direction which simulates vibration from driving aggregate.

Create date

01.10.2008

Location

laboratoř č. B1/111 ÚSTAV KONSTRUOVÁNÍ Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2 616 69 BRNO Česká Republika

WWW