Product detail

VUT 100 aircraft

prof. Ing. Antonín Píštěk, CSc. ing. Radek Sejbal

Czech title

letoun VUT 100-120i

English title

VUT 100 aircraft

Type

prototype

Czech abstract

VUT 100 je označení jednomotorového letounu určeného pro sportovní, turistické létání, pro základní výcvik pilotů, ale také pro výcvik nočního a přístrojového létání. Letoun VUT 100 je první z rodiny připravovaných letounu pod označením VUT. Je konstruován podle předpisu FAR 23 jako dolnoplošník pro 4 až 5 cestujících v konfiguraci 2+3 se zatahovatelným podvozkem příďového typu. Trup letounu je navržen jako poloskořepinová konstrukce tvořená přepážkami, nosníky a potahem, který tvoří duralový plech. Přední část trupu tvoří maska a kryty motoru, ta je oddělena od střední části protipožární přepážkou. Ke střední části trupu je pevně připojen centroplán a zadní část trupu. Křídlo je celokovové, skládající se z centoplánu a vnějšího křídla. Obě části jsou konstruovány jako samonosná poloskořepina se dvěma nosníky. Centroplán je obdélníkový, vnější křídlo je přímé lichoběžníkové zakončené kompozitovými winglety. Tento typ křídla byl volen pro jednoduchost výroby, oproti například obdélníkovému křídlu vychází hmotnostně lehčí a má efektivnější využití vnitřního prostoru. V přední dutině křídla jsou umístěny vzájemně propojené integrální nádrže o celkovém objemu 340 l. Vztlakovou mechanizaci tvoří Fowlerova klapka, což zajistí snížení přistávací rychlosti na optimální. Ocasní plochy jsou klasicky uspořádané, tvoří je svislá a vodorovná ocasní plocha. Svislá ocasní plocha je pevnou součástí trupu, je rozdělena na stabilizátor a směrové kormidlo s rohovým odlehčením,jež má za úkol aerodynamicky snížit síly do řízení. Vodorovné ocasní plochy mají lichoběžníkový tvar, skládaní se ze stabilizátoru pevně spojeného s trupem pomoci závěsů a ze směrového kormidla rozděleného na dvě poloviny s rohovými odlehčeními. Ocasní plochy jsou složeny z nosníků, žeber a podélníku, potah tvoří duralový plech. Přechod mezi trupem a kýlovou plochou vytvarován z kompozitu. Letoun má zdvojené volantové řízení, což umožňuje provádět lety s dvoučlennou posádkou nebo provádět výcvik pilotů. Přes volantové řízení je ovládáno výškové kormidlo a diferencovaná křidélka řídící náklon letadla. Směrové kormidlo je ovládáno pomocí nožních pedálů, jimiž je řízeno i přídové kolo. Přenos řídících sil z volantu je zajištěn pomocí soustavy pák, vahadel a táhel, přenos sil od nožního řízení obstarává systém táhel a lan. Pohonnou jednotkou letounu je motor WALTER M 337A umístěný v přídové části letounu, což je pístový, čtyřdobý, vzduchem chlazený, řadový šestiválec s ventilovým rozvodem OHC. Motor má nízkotlaké vstřikovací čerpadlo se vstřikováním paliva před sací ventily. Pro zvýšení plnicího tlaku je motor vybaven nízkotlakým odstředivým kompresorem. Vybavení motoru sestává z elektrického startéru, alternátoru a náhonů pro regulátor vrtule a vakuovou pumpu. K tomuto motoru se připojuje hydraulicky stavitelná třílistá vrtule V 546 s možností praporování a reverse přímo na výstupní hřídel motoru.

English abstract

VUT 100 Cobra is the answer to pilots´ wishes and dreams of discovering an airplane which will fulfil most of their desires and with which they can experience an excitement from flying and giving them a feeling of freedom, a possibility to escape from the everyday stereotype. VUT COBRA is the best choice for air travelling, pleasure flying and pilot training. Well balanced airplane parameters The VUT 100 Cobra was designed to offer you a well-balanced airplane – all the main parameters at the highest possible value. During design we focused not only on speed but also on cabin comfort and ergonomics, low cost of ownership and long range. VUT 100 Cobra offers as much excitement as you would like to have from flight. You are not limited by anything else than your desire. Shape excellence The airplane shape was designed and optimized with respect to the best possible aerodynamic characteristics. Controllability, stability, speed and excellent flight characteristics were the main objectives in designing the airplane shape. It is obvious at the first sight, that these objectives were successfully met. Two models The VUT 100 Cobra will be available in two versions differing by the power units. The VUT 100-120i is equipped with a Lycoming IO-360-A1B6 (200HP) and mt-propeller MTW-12. The VUT 100-131i is equipped with a Lycoming IO-580-B1A (315HP) and the mt-propeller MTV-9.

Create date

24.11.2004

Location

Evektor Aerotechnik, a.s., Kunovice

WWW