Publication detail
Landing gear FEM analysis and Comparative Testing, Considering the Material and Geometric Non-Linearities
HOBZA, P. PÍŠTĚK, A. PLHAL, M.
Czech title
Pevnostní analýzy podvozků s uvážením materiálových a geometrických nelinearit
English title
Landing gear FEM analysis and Comparative Testing, Considering the Material and Geometric Non-Linearities
Type
book chapter
Language
en
Original abstract
The certification processes require the structural testing of all parts. It means that each modificatio should be verified by a structural test. tehe aero nautical regulations for the aircraft from category FAR23 and JAR23 provide a possibility to certify the aircraft component without verification by structural test on condition that the employed analysis was proved reliable in the past for a very similar component. the aim of our research was to confirm the reliability of two landing gears FEM models to reduce time and costs necessary for their development.
Czech abstract
Certifikační postupy letounů vyžadují pevnostní zkoušky konstrukce letadel a všech jeho hlavních částí. Stejně tak i významnější modifikace musí být ověřovány zkouškou. Předpisy letové způsobilosti FAR i JAR dávají jistou možnost uznat pro certifikaci výsledky pevnostní analýzy pokud zahrnuje všechny aspekty chování konstrukce a pokud je dostatečně ověřena pevnostní zkouškou na podobných konstrukcích. Podstatou našeho výzkumu bylo srovnání výsledků pevnostní analýzy MKP s naměřenými hodnotami ze zkoušek dvou typů podvozků, prováděných na zkušebně Leteckého ústavu, FSI VUT v Brně. V obou případech byla ve výpočtech uplatněna geometrická a materiálová nelinearita a kontaktní vazby jednotlivých částí podvozku. Výsledky ukázaly, že jen v případě, kdy jsou v pevnostní analýze zahrnuty uvedené nelinearity jsou výsledky výpočtu ve velmi dobré shodě s výsledky statické zkoušky.
English abstract
The certification processes require the structural testing of all parts. It means that each modificatio should be verified by a structural test. tehe aero nautical regulations for the aircraft from category FAR23 and JAR23 provide a possibility to certify the aircraft component without verification by structural test on condition that the employed analysis was proved reliable in the past for a very similar component. the aim of our research was to confirm the reliability of two landing gears FEM models to reduce time and costs necessary for their development.
RIV year
1998
Released
01.01.1998
Publisher
Warsaw University of Technology. Institute of Aero
Location
Polsko, Warsaw
Book
third seminar on RRDPAE '98. Book of Abstracts
Pages count
1
BIBTEX
@inbook{BUT54225,
author="Přemysl {Hobza} and Martin {Plhal} and Antonín {Píštěk},
title="Landing gear FEM analysis and Comparative Testing, Considering the Material and Geometric Non-Linearities",
booktitle="third seminar on RRDPAE '98. Book of Abstracts",
year="1998",
month="January",
publisher="Warsaw University of Technology. Institute of Aero",
address="Polsko, Warsaw"
}