Publication detail

Landing gear FEM analysis and Comparative Testing, Considering the Material and Geometric Non-Linearities

HOBZA, P. PÍŠTĚK, A. PLHAL, M.

Czech title

Pevnostní analýzy podvozků s uvážením materiálových a geometrických nelinearit

English title

Landing gear FEM analysis and Comparative Testing, Considering the Material and Geometric Non-Linearities

Type

book chapter

Language

en

Original abstract

The certification processes require the structural testing of all parts. It means that each modificatio should be verified by a structural test. tehe aero nautical regulations for the aircraft from category FAR23 and JAR23 provide a possibility to certify the aircraft component without verification by structural test on condition that the employed analysis was proved reliable in the past for a very similar component. the aim of our research was to confirm the reliability of two landing gears FEM models to reduce time and costs necessary for their development.

Czech abstract

Certifikační postupy letounů vyžadují pevnostní zkoušky konstrukce letadel a všech jeho hlavních částí. Stejně tak i významnější modifikace musí být ověřovány zkouškou. Předpisy letové způsobilosti FAR i JAR dávají jistou možnost uznat pro certifikaci výsledky pevnostní analýzy pokud zahrnuje všechny aspekty chování konstrukce a pokud je dostatečně ověřena pevnostní zkouškou na podobných konstrukcích. Podstatou našeho výzkumu bylo srovnání výsledků pevnostní analýzy MKP s naměřenými hodnotami ze zkoušek dvou typů podvozků, prováděných na zkušebně Leteckého ústavu, FSI VUT v Brně. V obou případech byla ve výpočtech uplatněna geometrická a materiálová nelinearita a kontaktní vazby jednotlivých částí podvozku. Výsledky ukázaly, že jen v případě, kdy jsou v pevnostní analýze zahrnuty uvedené nelinearity jsou výsledky výpočtu ve velmi dobré shodě s výsledky statické zkoušky.

English abstract

The certification processes require the structural testing of all parts. It means that each modificatio should be verified by a structural test. tehe aero nautical regulations for the aircraft from category FAR23 and JAR23 provide a possibility to certify the aircraft component without verification by structural test on condition that the employed analysis was proved reliable in the past for a very similar component. the aim of our research was to confirm the reliability of two landing gears FEM models to reduce time and costs necessary for their development.

RIV year

1998

Released

01.01.1998

Publisher

Warsaw University of Technology. Institute of Aero

Location

Polsko, Warsaw

Book

third seminar on RRDPAE '98. Book of Abstracts

Pages count

1

BIBTEX


@inbook{BUT54225,
  author="Přemysl {Hobza} and Martin {Plhal} and Antonín {Píštěk},
  title="Landing gear FEM analysis and Comparative Testing, Considering the Material and Geometric Non-Linearities",
  booktitle="third seminar on RRDPAE '98. Book of Abstracts",
  year="1998",
  month="January",
  publisher="Warsaw University of Technology. Institute of Aero",
  address="Polsko, Warsaw"
}