Publication detail

Friction Loss Analysis Of Powertrain Parts

NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V. AMBRÓZ, R.

Czech title

Analýza třecích ztrát částí pohonné jednotky

English title

Friction Loss Analysis Of Powertrain Parts

Type

journal article - other

Language

en

Original abstract

Emission decrease requirements (mainly of CO2) together with fuel savings force the development of modern combustion engines. The decrease of mechanical losses caused by friction losses is therefore a crucial requirement on the modern engine design. The paper presents computational and experimental methods which enable to determine portions of friction losses of different engine parts. In the case of the experimental approach, a special equipment is developed. This equipment enables to find friction losses for a whole engine speed range. The paper covers the experimental equipment development, the experiment realisation and the friction loss evaluation. The computational approach is also mentioned. The computational and experimental methods are presented on a SI engine.

Czech abstract

Požadavky na snižování emisí (hlavně CO2) a spotřeby paliva významně ovlivňují vývoj moderních pohonných jednotek. Významným prostředkem k dosažení těchto cílů je snižování mechanických ztrát. Příspěvek prezentuje výpočtové a experimentální metody pro stanovení třecích ztrát různých částí pohonné jednotky. K experimentálnímu stanovení třecích ztrát bylo navrženo a realizováno zkušební zařízení, které umožňuje určit třecí ztráty jednotlivých mechanismů a částí motoru v celém provozním rozsahu otáček. Je uveden rovněž výpočtový přístup ke stanovení třecích ztrát. Experimentální a výpočtové přístupy jsou prezentovány na příkladu zážehového motoru.

English abstract

Emission decrease requirements (mainly of CO2) together with fuel savings force the development of modern combustion engines. The decrease of mechanical losses caused by friction losses is therefore a crucial requirement on the modern engine design. The paper presents computational and experimental methods which enable to determine portions of friction losses of different engine parts. In the case of the experimental approach, a special equipment is developed. This equipment enables to find friction losses for a whole engine speed range. The paper covers the experimental equipment development, the experiment realisation and the friction loss evaluation. The computational approach is also mentioned. The computational and experimental methods are presented on a SI engine.

Keywords in Czech

třecí ztráty, elektrický dynamometr, MBS, virtuální motor

Keywords in English

friction loss, electric dynamometer, MBS, virtual engine

RIV year

2009

Released

01.11.2009

Publisher

ČVUT v Praze

Location

Praha

ISSN

1214-0821

Journal

MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars

Volume

2009

Number

2

Pages from–to

1–5

Pages count

36

BIBTEX


@article{BUT46997,
  author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk} and Richard {Ambróz},
  title="Friction Loss Analysis Of Powertrain Parts",
  journal="MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars",
  year="2009",
  volume="2009",
  number="2",
  month="November",
  pages="1--5",
  publisher="ČVUT v Praze",
  address="Praha",
  issn="1214-0821"
}