Publication detail
CAE Tools in Cranktrain Design
NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V.
Czech title
CAE nástroje ve vývoji klikového mechanismu
English title
CAE Tools in Cranktrain Design
Type
journal article - other
Language
en
Original abstract
Modern powertrains are required to have high reliability and power, low consumption, emissions and vibration level. A starting point of a new powertrain development process should be a cranktrain. The vibratory and acoustic behavior of the cranktrain is a highly complex one that greatly effects global engine noise emissions. At the present time it is necessary to use CAE methods to reach all requirements on modern powertrains. The paper deals with the cranktrain virtual development of a new series of diesel engines and mainly with vibration and fatigue analyses of cranktrain major parts. KEYWORDS
Czech abstract
Vývoj hnacích ústrojí moderních pohonných jednotek je charakterizován trvalým zvyšováním měrných parametrů při současně stále náročnějších požadavcích na spolehlivost a životnost, snižování vibrací a akustických emisí. Zvyšování výkonu a snižování emisí ve výfukových plynech cestou zvyšování spalovacích tlaků na straně jedné a snižování třecích ztrát a vibrací cestou snižování hmotnosti pohyblivých částí na straně druhé vede k protichůdným požadavkům. Pro rostoucí hodnoty měrného zatížení je třeba klíčové komponenty motoru dimenzovat při daných požadavcích na trvalou pevnost. Pro využití vývojového potenciálu současných koncepcí hnacích ústrojí spalovacích motorů a dosažení požadovaných parametrů již u prvního prototypu je třeba aplikovat komplexní výpočtové modely spolu se špičkovou měřicí technikou. Článek představuje příklad vývoje klikového ústrojí vznětového motoru s využitím nejnovějších CAE metod.
English abstract
Modern powertrains are required to have high reliability and power, low consumption, emissions and vibration level. A starting point of a new powertrain development process should be a cranktrain. The vibratory and acoustic behavior of the cranktrain is a highly complex one that greatly effects global engine noise emissions. At the present time it is necessary to use CAE methods to reach all requirements on modern powertrains. The paper deals with the cranktrain virtual development of a new series of diesel engines and mainly with vibration and fatigue analyses of cranktrain major parts. KEYWORDS
Keywords in Czech
FEM, MBS, dynamika klikového ústrojí, model kluzného ložiska, vibrace, životnost
Keywords in English
FEM, MBS, cranktrain dynamics, hydrodynamic bearing model, vibration, fatigue
RIV year
2007
Released
04.04.2007
Publisher
ČVUT v Praze
Location
Praha
ISSN
1214-0821
Journal
MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars
Volume
2007
Number
1
Pages from–to
15–21
Pages count
7
BIBTEX
@article{BUT44302,
author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk},
title="CAE Tools in Cranktrain Design",
journal="MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars",
year="2007",
volume="2007",
number="1",
month="April",
pages="15--21",
publisher="ČVUT v Praze",
address="Praha",
issn="1214-0821"
}