Publication detail

An Analysis of Vehicle Handling by using computer model

PORTEŠ, P.

Czech title

Analýza ovladatelnosti automobilu s využitím počítačového modelu

English title

An Analysis of Vehicle Handling by using computer model

Type

conference paper

Language

cs

Original abstract

Příspěvek prezentuje matematický model chování vozidla s pohone všech 4 kol. Matematický model je formulován s využitím multibody formalismu, který je vhodný pro automatickou generaci rovnic počítačovým programem. To umožňuje přizpůsobovat model tak, aby byl využitelný během návrhu automobilu, tak i během jeho testování. Je koncipován způsobem, jenž umožňuje model využít nejen k výpočtu ustálené jízdy po kruhové dráze, ale i k analýze chování vozidla během kvazi ustálených stavů – akcelerace vozidla při jízdě po kruhové dráze. Tím je umožněno studovat ovladatelnost vozidla i za podmínek podélné a příčné dynamiky vozidla, způsobem obvyklým pro analýzu ustálené jízdy v kruhu. Model je rovněž vhodný pro stanovení vlivu rozdělení hnacích sil na jízdní vlastnosti vozidla.

Czech abstract

Příspěvek prezentuje matematický model chování vozidla s pohone všech 4 kol. Matematický model je formulován s využitím multibody formalismu, který je vhodný pro automatickou generaci rovnic počítačovým programem. To umožňuje přizpůsobovat model tak, aby byl využitelný během návrhu automobilu, tak i během jeho testování. Je koncipován způsobem, jenž umožňuje model využít nejen k výpočtu ustálené jízdy po kruhové dráze, ale i k analýze chování vozidla během kvazi ustálených stavů – akcelerace vozidla při jízdě po kruhové dráze. Tím je umožněno studovat ovladatelnost vozidla i za podmínek podélné a příčné dynamiky vozidla, způsobem obvyklým pro analýzu ustálené jízdy v kruhu. Model je rovněž vhodný pro stanovení vlivu rozdělení hnacích sil na jízdní vlastnosti vozidla.

English abstract

This paper presents mathematical model of four-wheel-drive vehicle. Description of a vehicle is formulated by multibody formalism suitable for automatic generation of equations by computer. This enables to adjust model for purposes of car development and testing. Equations are derived for computing qausi steady state of vehicle accelerating during turning. This allows analysing vehicle behaviour by same way as is usual in studies of classic steady state turning. Model is also suitable for evaluating influence of traction force distribution on vehicle handling.

Keywords in Czech

automobil, ovladatelnost, jízdní vlastnosti, modelování

Keywords in English

vehicle, handling, multi body

RIV year

2001

Released

14.05.2001

Publisher

Institute of Thermomechanics, Academy of Sciences of the Czech Republic

Location

Svratka

ISBN

80-85918-64-1

Book

ENGINEERING MECHANICS 2001

Pages count

6

BIBTEX


@inproceedings{BUT3800,
  author="Petr {Porteš},
  title="Analýza ovladatelnosti automobilu s využitím počítačového modelu",
  booktitle="ENGINEERING MECHANICS 2001",
  year="2001",
  month="May",
  publisher="Institute of Thermomechanics, Academy of Sciences of the Czech Republic",
  address="Svratka",
  isbn="80-85918-64-1"
}