Publication detail
Development of a tribometer for evaluating adhesion on a real rail
VALENA, M. OMASTA, M. GALAS, R. HARTL, M.
Czech title
Vývoj traťového tribometru pro hodnocení adheze na reálné kolejnici
English title
Development of a tribometer for evaluating adhesion on a real rail
Type
article in a collection out of WoS and Scopus
Language
cs
Original abstract
Jedním z nejdůležitějších parametrů, který se na trati zjišťuje, je součinitel adheze. Součinitel adheze se na reálné trati standardně stanovuje pomocí měřící lokomotivy nebo měřícím vozíkem. Tyto varianty jsou poměrně nákladné, proto se používají stacionární nebo tlačené traťové tribometry. Vyvíjený traťový tribometr se pevně instaluje na kolejnici nad měřený úsek. Hlavní částí zařízení je měřící vozík, který je motorem tažen po lineárním vedení umístěným na rámu. Součinitel adheze je získán pomocí řízené změny trakční síly, která je realizována bržděním měřicího kola. Při měření se zaznamenává brzdný moment a dvojice rychlostí – dopředná a rotační. Na základě těchto údajů je možné vykreslit adhezní křivku v měřeném úseku. Tento příspěvek diskutuje různé měřící módy tribometru a představuje metodiku měření adheze. Součástí příspěvku jsou také experimenty provedeny v laboratorním prostředí pro různé stavy kontaminace kontaktu.
Czech abstract
Jedním z nejdůležitějších parametrů, který se na trati zjišťuje, je součinitel adheze. Součinitel adheze se na reálné trati standardně stanovuje pomocí měřící lokomotivy nebo měřícím vozíkem. Tyto varianty jsou poměrně nákladné, proto se používají stacionární nebo tlačené traťové tribometry. Vyvíjený traťový tribometr se pevně instaluje na kolejnici nad měřený úsek. Hlavní částí zařízení je měřící vozík, který je motorem tažen po lineárním vedení umístěným na rámu. Součinitel adheze je získán pomocí řízené změny trakční síly, která je realizována bržděním měřicího kola. Při měření se zaznamenává brzdný moment a dvojice rychlostí – dopředná a rotační. Na základě těchto údajů je možné vykreslit adhezní křivku v měřeném úseku. Tento příspěvek diskutuje různé měřící módy tribometru a představuje metodiku měření adheze. Součástí příspěvku jsou také experimenty provedeny v laboratorním prostředí pro různé stavy kontaminace kontaktu.
English abstract
One of the most important parameters, which are measured on the rail, is the coefficient of adhesion (CoA). CoA on real rail is measured by measuring locomotive or measuring carriage. These methods are quite expensive, therefore rail tribometers which are fixed or pushed are used. Developed track tribometer is mounted on a rail above the measured section. The main part of the device is a measuring module, which is dragged by a stepper along a linear guide mounted on the frame. CoA is obtained by controlling the change in traction force, which is realized by breaking the measuring wheel. During the measurement, the braking torque, forward and rotational speed are recorded. Based on these data, it is possible to plot the adhesion curve in the measured section. The paper discusses the various measuring modes of the tribometer and presents the methodology of adhesion measurement. Moreover, a series of measurements in the presence of various contaminants was performed in a laboratory.
Keywords in Czech
tribometr, adheze, skluz, hlava kolejnice
Keywords in English
tribometer, adhesion. slip, top-of-rail
Released
17.09.2021
Publisher
Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice
Location
Pardubice
ISBN
978-80-7560-377-7
Book
XXV. konference s mezinárodní účastí, Součastné problémy v kolejových vozidlech 2021.
Edition number
1
Pages from–to
373–380
BIBTEX
@inproceedings{BUT177174,
author="Martin {Valena} and Milan {Omasta} and Radovan {Galas} and Martin {Hartl},
title="Vývoj traťového tribometru pro hodnocení adheze na reálné kolejnici",
booktitle="XXV. konference s mezinárodní účastí, Součastné problémy v kolejových vozidlech 2021.",
year="2021",
month="September",
pages="373--380",
publisher="Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice",
address="Pardubice",
isbn="978-80-7560-377-7"
}