Publication detail

Dynamics of in-line six-cylinder diesel engine with rubber damper

PÍŠTĚK, V. NOVOTNÝ, P.

Czech title

Dynamika řadového 6-válcového vznětového motoru s pryžovým tlumičem

English title

Dynamics of in-line six-cylinder diesel engine with rubber damper

Type

conference paper

Language

en

Original abstract

The paper deals with issues of the structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible bodies using the finite element method (ANSYS) and then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the cranktrain have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic oil film. Loading forces have been applied based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. A rubber damper has been applied to reduce the engine vibrations. Experimental verification of the computational model results has been performed by measuring the values on a testing engine unit using non-contact laser measuring technique.

Czech abstract

Příspěvek se zabývá problémy strukturální dynamiky řadového 6-válcového traktorového vznětového motoru. Hlavní části hnacího ústrojí byly modelovány jako pružná tělesa s využitím metody konečných prvků (ANSYS) a následné konvertovány do multi-body systému (ADAMS/Engine). Kluzná ložiska hnacího ústrojí byla modelována s použitím databáze reakčních sil v hydrodynamickém olejovém filmu. Zátěžné síly byly aplikovány na základě hodnot spalovacích tlaků měřených ve válci motoru. Byl použit pryžový tlumič ke snížení vibrací motoru. Experimentální ověření výsůedků výpočtového modelu bylo provedeno měřením hodnot na zkušebním stavu motorů s použitím bezkontaktního laserového způsobu měření.

English abstract

The paper deals with issues of the structural dynamics of the in-line six-cylinder tractor diesel engine. The main components of the driving mechanism have been modelled as flexible bodies using the finite element method (ANSYS) and then converted into a multi-body system (ADAMS/Engine). The sliding bearings of the cranktrain have been modelled using a database of reaction forces in the hydrodynamic oil film. Loading forces have been applied based on the values of combustion pressures measured in an engine cylinder. A rubber damper has been applied to reduce the engine vibrations. Experimental verification of the computational model results has been performed by measuring the values on a testing engine unit using non-contact laser measuring technique.

Keywords in English

FEM, multibody system, diesel engine, crankshaft, rubber damper

RIV year

2005

Released

09.11.2005

Publisher

CADFEM GmbH

Location

Bonn

ISBN

3-937523-02-2

Book

23rd CADFEM Users Meeting 2005. International Congress on FEM Technology

Edition number

1

Pages from–to

1–16

Pages count

16

BIBTEX


@inproceedings{BUT16735,
  author="Václav {Píštěk} and Pavel {Novotný},
  title="Dynamics of in-line six-cylinder diesel engine with rubber damper",
  booktitle="23rd CADFEM Users Meeting 2005. International Congress on FEM Technology",
  year="2005",
  month="November",
  pages="1--16",
  publisher="CADFEM GmbH",
  address="Bonn",
  isbn="3-937523-02-2"
}