Publication detail
USE OF VIRTUAL REALITY IN MACHINERY SAFETY EDUCATION
DADO, M. HNILICA, R. KOTEK, L.
Czech title
Použití virtuální reality pro výuku bezpečnosti strojů
English title
USE OF VIRTUAL REALITY IN MACHINERY SAFETY EDUCATION
Type
conference paper
Language
en
Original abstract
Machinery safety is becoming an important and integral element of machine construction. In addition to the moral obligation to protect and maintain the health of their workers, the topic of machine safety is also a question of financial sense for the operating company and machine operator. In order to successful acquiring knowledge in area of machinery safety for engineering students it is necessary to adopt elementary principles associated with risk assessment. Risk assessment includes risk analysis (identification of possible hazards, estimation of the risk of each identified hazard), evaluation of each individual risk and risk reduction. Engineering students need to practical training to supplement their learning process. As it is usually dangerous to operate a machine, traditional approach is that students have to watch passively while the lecturer carries out different working activities. In order to improve of educational practice in this context, we see solution in the use of Virtual Reality (VR) technologies. This paper presents a review of existing virtual environment-based training applications in area of machinery safety and conceptual design of VR simulation model for identification of hazard asassociated with woodworking machine using.
Czech abstract
Bezpečnost strojů se stává důležitým a nedílným prvkem konstrukce stroje. Vedle morální povinnosti chránit a udržovat zdraví svých pracovníků je téma bezpečnosti strojů také otázkou finanční pro operátora a provozovatele stroje. Za účelem úspěšného získávání znalostí v oblasti bezpečnosti strojů pro studenty inženýrství je nezbytné přijmout základní zásady spojené s hodnocením rizik. Posouzení rizik zahrnuje analýzu rizik (identifikaci možných rizik, odhad rizika každého identifikovaného nebezpečí), vyhodnocení každého individuálního rizika a snížení rizika. Inženýrští studenti potřebují praktické školení, které doplní jejich učební proces. Vzhledem k tomu, že stroj obvykle bývá nebezpečný, tradiční přístup spočívá v tom, že studenti musí pasivně sledovat, zatímco přednášející provádí různé pracovní činnosti. Za účelem zlepšení vzdělávací praxe v této souvislosti vidíme řešení v používání technologií virtuální reality (VR). Tento článek představuje přehled stávajících výcvikových aplikací založených na virtuálním prostředí v oblasti bezpečnosti strojů a koncepčního návrhu simulačního modelu VR pro identifikaci nebezpečí spojeného s použitím dřevoobráběcího stroje.
English abstract
Machinery safety is becoming an important and integral element of machine construction. In addition to the moral obligation to protect and maintain the health of their workers, the topic of machine safety is also a question of financial sense for the operating company and machine operator. In order to successful acquiring knowledge in area of machinery safety for engineering students it is necessary to adopt elementary principles associated with risk assessment. Risk assessment includes risk analysis (identification of possible hazards, estimation of the risk of each identified hazard), evaluation of each individual risk and risk reduction. Engineering students need to practical training to supplement their learning process. As it is usually dangerous to operate a machine, traditional approach is that students have to watch passively while the lecturer carries out different working activities. In order to improve of educational practice in this context, we see solution in the use of Virtual Reality (VR) technologies. This paper presents a review of existing virtual environment-based training applications in area of machinery safety and conceptual design of VR simulation model for identification of hazard asassociated with woodworking machine using.
Keywords in Czech
virtální realita, odhad rizik, bezpečnost strojů, výuka
Keywords in English
virtual reality, risk assessment, machinery safety, education.
Released
16.11.2017
Location
Seville, Spain
ISBN
978-84-697-6957-7
Book
Proceedings of ICERI2017 Conference
Pages from–to
2737–2740
Pages count
4
BIBTEX
@inproceedings{BUT142274,
author="Miroslav {Dado} and Richard {Hnilica} and Luboš {Kotek},
title="USE OF VIRTUAL REALITY IN MACHINERY SAFETY EDUCATION",
booktitle="Proceedings of ICERI2017 Conference",
year="2017",
month="November",
pages="2737--2740",
address="Seville, Spain",
isbn="978-84-697-6957-7"
}