Publication detail

Assessment of damage to the motor of a cutter Krone

MAN, O.

Czech title

Posouzení vzniku škody na motoru řezačky Krone

English title

Assessment of damage to the motor of a cutter Krone

Type

summary research report - contract. research

Language

cs

Original abstract

Po nespecifikované době provozu došlo k zadření motoru typu Daimler OM 502 LA. Na motoru došlo k rozsáhlému poškození jedné pístové skupiny z osmi, přičemž ostatní nebyly výrazněji zasaženy. V postižené pístové skupině došlo k zadření zdvihátka v bloku motoru, kontaktu ventilů s pístem a destrukci pístu. Dále došlo k rozsáhlému poškození jednoho z ložiskových pouzder vačkového hřídele a hřídele samotného v odpovídajícím místě uložení i na příslušných vačkách. Na mazacím čerpadle byly rovněž nalezeny znaky poškození. Bylo požadováno zjištění, který z dodaných prvků zapříčinil poškození motoru. 1. Součásti mazacího čerpadla vykazují pouze omezené stopy abrazivního působení částic nesených čerpaným mazivem. Ložisková pouzdra a příslušné hřídelové čepy jsou opotřebeny výrazně, což lze přisoudit i dlouhodobému provozu. 2. Ložiskové pouzdro vačkového hřídele je poškozeno v důsledku vysokého mechanického a tepelného namáhání, trhliny i lom vznikly v krátkém časovém úseku. Účast abrazivních částic kolujících v mazacím okruhu na průběhu poškození nebyla prokázána. 3. Mikrostruktura materiálu tělesa zdvihátka je, v porovnání s mikrostrukturami obvyklými u těchto součástí jiných výrobců, naprosto abnormální když obsahuje ferit i ve vrstvách blízkých povrchu. To indikuje chybné tepelné popř. chemicko-tepelné zpracování, jehož důsledkem byla nevhodná kombinace vlastností povrchů (zejména tvrdostí) zdvihátka a příslušného vývrtu v bloku motoru.

Czech abstract

Po nespecifikované době provozu došlo k zadření motoru typu Daimler OM 502 LA. Na motoru došlo k rozsáhlému poškození jedné pístové skupiny z osmi, přičemž ostatní nebyly výrazněji zasaženy. V postižené pístové skupině došlo k zadření zdvihátka v bloku motoru, kontaktu ventilů s pístem a destrukci pístu. Dále došlo k rozsáhlému poškození jednoho z ložiskových pouzder vačkového hřídele a hřídele samotného v odpovídajícím místě uložení i na příslušných vačkách. Na mazacím čerpadle byly rovněž nalezeny znaky poškození. Bylo požadováno zjištění, který z dodaných prvků zapříčinil poškození motoru. 1. Součásti mazacího čerpadla vykazují pouze omezené stopy abrazivního působení částic nesených čerpaným mazivem. Ložisková pouzdra a příslušné hřídelové čepy jsou opotřebeny výrazně, což lze přisoudit i dlouhodobému provozu. 2. Ložiskové pouzdro vačkového hřídele je poškozeno v důsledku vysokého mechanického a tepelného namáhání, trhliny i lom vznikly v krátkém časovém úseku. Účast abrazivních částic kolujících v mazacím okruhu na průběhu poškození nebyla prokázána. 3. Mikrostruktura materiálu tělesa zdvihátka je, v porovnání s mikrostrukturami obvyklými u těchto součástí jiných výrobců, naprosto abnormální když obsahuje ferit i ve vrstvách blízkých povrchu. To indikuje chybné tepelné popř. chemicko-tepelné zpracování, jehož důsledkem byla nevhodná kombinace vlastností povrchů (zejména tvrdostí) zdvihátka a příslušného vývrtu v bloku motoru.

English abstract

Scuffing of the engine type Daimler OM 502 LA took place after an unspecified amount of workhours. There was an extensive damage to one piston group of eight that were present on the engine, while the others have not been significantly affected. In the affected piston group, there occurred seizing of the follower in the engine block, contact of valves with the piston and the destruction of the piston. There was also widespread damage to one of the camshaft bearing bushings, of the shaft itself and of the cams. Signs of damage were also found on the lubrication pump . It was requested to decide which one of the delivered elements caused the damage to the engine. 1. The lubrication pump components showed only limited signs of abrasive action of particles carried by the flowing lubricant. Bearing housings and the appropriate shaft pins were worn significantly, which can be attributed also the long-term service of the pump. 2. Camshaft bearing bushing was damaged as a result of high mechanical and thermal stresses. The cracks and fractures originated in a short period of time. Participation of the abrasive particles circulating in the lubrication circuit during the damage has not been proven. 3. Microstructure of the material of the follower body is, in comparison with the usual microstructures found in this type of components made by other manufacturers, absolutely abnormal as it contains ferrite also in layers close to the surface. This indicates a faulty thermal or chemical-thermal treatment, the effect of which was an unsuitable combination of the properties of the mating surfaces (especially hardness) of the follower and the pertinent hole in the engine block.

Keywords in Czech

spalovací motor; zadírání; chemicko – tepelné zpracování

Keywords in English

combustion engine; scuffing; chemical-thermal treatment

Released

04.12.2015

Pages count

10