Publication detail

Optimisation of Crankshaft Webs

VOPAŘIL, J. DRÁPAL, L.

Czech title

Optimalizace tvaru ramen klikového hřídele

English title

Optimisation of Crankshaft Webs

Type

conference paper

Language

en

Original abstract

Crankwebs significantly affect crankshaft's torsional and bending stiffness, and eigenfrequencies, and thus they are to a certain extent decisive for the resulting values of fatigue safety factor. However, shape optimization of crankwebs does not adversely affect the design of the main mounting dimensions of cranktrain, i.e. the position of crankpins or conrod pins. Optimizing of the crankwebs is determined by a number of conflicting requirements: high stiffness, low weight, low production cost. This article presents different shapes resulting in the dominance of individual requirements and also describes specific proposal of crankwebs for a two-stroke compression-ignition engine with contra-running pistons. Each proposal is evaluated by using a fatigue safety factor, which is calculated in two different ways.

Czech abstract

Ramena klikového hřídele významně ovlivňují jeho torsní a ohybovou tuhost, vlastní frekvence, a tudíž ovlivňují výslednou hodnotu součinitele bezpečnosti vůči mezi trvalé pevnosti. Popisovaná optimalizace se zaměřuje na tvar ramen, nikoli tvar a rozměry hlavních a ojničních čepů, jež jsou v tomto případě pevně dané. Optimalizace tvaru ramen klikového hřídele zahrnuje různé protichůdné požadavky: vysoká pevnost, nízká hmotnost, nízké náklady na výrobu. Tento článek popisuje rozdílné tvary ramen vycházející právě z různých požadavků a též presentuje návrh tvaru těchto ramen u klikového hřídele dvoudobého vznětového motoru s protiběžnými písty. Každý návrh je zhodnocen z hlediska únavové životnosti, stanovené dvěma různými způsoby.

English abstract

Crankwebs significantly affect crankshaft's torsional and bending stiffness, and eigenfrequencies, and thus they are to a certain extent decisive for the resulting values of fatigue safety factor. However, shape optimization of crankwebs does not adversely affect the design of the main mounting dimensions of cranktrain, i.e. the position of crankpins or conrod pins. Optimizing of the crankwebs is determined by a number of conflicting requirements: high stiffness, low weight, low production cost. This article presents different shapes resulting in the dominance of individual requirements and also describes specific proposal of crankwebs for a two-stroke compression-ignition engine with contra-running pistons. Each proposal is evaluated by using a fatigue safety factor, which is calculated in two different ways.

Keywords in Czech

tvarová optimalizace; klikový hřídel; součinitel bezpečnosti; únava

Keywords in English

shape optimisation; crankshaft; safety factor; fatigue

RIV year

2015

Released

22.10.2015

Publisher

Kaunas University of Technology

Location

Kaunas, Lithuania

ISBN

9955-09-935-6

ISSN

1822-296X

Book

Transport Means 2015: Proceeding of the 19th International Scientific Conference

Volume

2015

Number

1

Pages from–to

448–452

Pages count

5

BIBTEX


@inproceedings{BUT119410,
  author="Jan {Vopařil} and Lubomír {Drápal},
  title="Optimisation of Crankshaft Webs",
  booktitle="Transport Means 2015: Proceeding of the 19th International Scientific Conference ",
  year="2015",
  volume="2015",
  number="1",
  month="October",
  pages="448--452",
  publisher="Kaunas University of Technology",
  address="Kaunas, Lithuania",
  isbn="9955-09-935-6",
  issn="1822-296X"
}