Publication detail

Assessment of the causes of damage to the connecting rod crankshaft bearing pan of the cogeneration unit engine

MAN, O.

Czech title

Posouzení příčiny škody na klikové pánvi ojnice v motoru kogenerační jednotky

English title

Assessment of the causes of damage to the connecting rod crankshaft bearing pan of the cogeneration unit engine

Type

report

Language

cs

Original abstract

V motoru typu MWM TCG 2020 (pístový zážehový dvacetiválec do V spalující zemní plyn) kogenerační jednotky Quanto D2000 došlo za stavu 15 737 mth k havárii klikového ložiska ojnice na pístové skupině A3. V ostatních pístových skupinách motoru obdobné poškození nebylo zaznamenáno, naproti tomu bylo nalezeno poškození na třech hlavních ložiscích klikového hřídele v okolí havarovaného ojničního čepu. Projevy poškození byly údajně obsluhou zaznamenány pouze v průběhu dne, kdy došlo k havárii, a kdy také v jejich důsledku zasahoval řídicí systém kogenerační jednotky. V předmětný den měla být jednotka v provozu pouze 15 + 4 minuty, než byla zcela odstavena. Provoz předcházející pracovní den měl probíhat bez závad. Požadováno bylo rozlišení, zda poškození odpovídá dlouhodobé degradaci nebo jednorázové kolizi. Jednorázová kolize byla jako příčina vyloučena.

Czech abstract

V motoru typu MWM TCG 2020 (pístový zážehový dvacetiválec do V spalující zemní plyn) kogenerační jednotky Quanto D2000 došlo za stavu 15 737 mth k havárii klikového ložiska ojnice na pístové skupině A3. V ostatních pístových skupinách motoru obdobné poškození nebylo zaznamenáno, naproti tomu bylo nalezeno poškození na třech hlavních ložiscích klikového hřídele v okolí havarovaného ojničního čepu. Projevy poškození byly údajně obsluhou zaznamenány pouze v průběhu dne, kdy došlo k havárii, a kdy také v jejich důsledku zasahoval řídicí systém kogenerační jednotky. V předmětný den měla být jednotka v provozu pouze 15 + 4 minuty, než byla zcela odstavena. Provoz předcházející pracovní den měl probíhat bez závad. Požadováno bylo rozlišení, zda poškození odpovídá dlouhodobé degradaci nebo jednorázové kolizi. Jednorázová kolize byla jako příčina vyloučena.

English abstract

The engine type MWM TCG 2020 (the piston gasoline V-type 12 cylinder engine burning natural gas) of the cogeneration unit Quanto D2000 experienced crash of the connecting rod crankshaft bearings on the piston group A3 in the state of 15,737 hrs. In other piston groups of the engine no similar damage was reported, while the damage was found on three main bearings of the crankshaft in the vicinity of the crashed connecting rod pin. Signs of the damage were reported by the operator only during the day, when the crash occurred, and when also the cogeneration unit control system enforced some unspecified measures. In the critical day, the unit should have been operated only 15 + 4 minutes before it was completely shut down. Operation of the previous working day was reportedly without defects. Required was to make a distinction whether the damage corresponds to the long-term degradation or a single collision. Single collision was excluded as the cause.

Keywords in Czech

kogenerační jednotka;kluzné ložisko;zadírání

Keywords in English

cogeneration unit; slide bearing; galling

Released

16.05.2014

Pages count

7

BIBTEX


@techreport{BUT113948,
  author="Ondřej {Man},
  title="Posouzení příčiny škody na klikové pánvi ojnice v motoru kogenerační jednotky",
  year="2014",
  month="May"
}