Publication detail

Assessment causes damage to the compactor engine

MAN, O.

Czech title

Posouzení příčiny škody na motoru kompaktoru

English title

Assessment causes damage to the compactor engine

Type

report

Language

cs

Original abstract

Při běžném provozu kompaktoru došlo k zadření jeho spalovacího motoru. Nebyla zaregistrována závada na chladícím ani mazacím okruhu. Jako příčina zadření byly identifikovány kovové částice, jejichž zdrojem mohlo být mazací čerpadlo nebo vodítka kladek pro zdvihátka ventilů. Stav počítadla motohodin přesahoval v době havárie 8000 mth. Požadováno bylo rozlišení, zda poškození na součástech mazacího čerpadla a vodítkách kladek pro zdvihátka ventilů odpovídají náhlému nebo dlouhodobému procesu. Jako primární příčinu škody lze označit hluboké opotřebení povrchu kladek kontaktní únavou, které, po vydrolení dostatečně velkého kráteru, vedlo k „zamčení“ jedné z kladek vůči vačce a tím ke znemožnění další rotace kladky. Díky následnému smýkání kladky po povrchu vačky došlo ke sbroušení kladky i čela vodítka a tím pádem ke změně geometrické polohy příslušného zdvihátka a rozpadu časování ventilů, které dále vedlo k zadření jednoho z válců.

Czech abstract

Při běžném provozu kompaktoru došlo k zadření jeho spalovacího motoru. Nebyla zaregistrována závada na chladícím ani mazacím okruhu. Jako příčina zadření byly identifikovány kovové částice, jejichž zdrojem mohlo být mazací čerpadlo nebo vodítka kladek pro zdvihátka ventilů. Stav počítadla motohodin přesahoval v době havárie 8000 mth. Požadováno bylo rozlišení, zda poškození na součástech mazacího čerpadla a vodítkách kladek pro zdvihátka ventilů odpovídají náhlému nebo dlouhodobému procesu. Jako primární příčinu škody lze označit hluboké opotřebení povrchu kladek kontaktní únavou, které, po vydrolení dostatečně velkého kráteru, vedlo k „zamčení“ jedné z kladek vůči vačce a tím ke znemožnění další rotace kladky. Díky následnému smýkání kladky po povrchu vačky došlo ke sbroušení kladky i čela vodítka a tím pádem ke změně geometrické polohy příslušného zdvihátka a rozpadu časování ventilů, které dále vedlo k zadření jednoho z válců.

English abstract

During normal operation, the compactor engine experienced seizure. A fault in the cooling or lubrication circuit was not registered. As the possible cause of seizing were identified metal particles, the source of which may be a lubricating pump or roller guides for the tappets. Status of the engine-hour meter at the time of the accident exceeded 8000 hrs. It was required a distinction whether the damage to the components of the lubricating pump and guides for the tappets correspond to sudden or long-term process. The primary cause of the damage can be identified as deep wear of the rollers surface by contact fatigue, which, after crumbling sufficiently large crater, led to "lock-in" of one of the pulleys with repsect to the cam, thus preventing further rotation of the pulley. Grinding-away of the rollers and guide faces occured due to shearing of the surface of the cam roller and thus to change in the geometrical position of the respective tappet and decay of the valve timing, which in turn lead to the seizure of one of the cylinders.

Keywords in Czech

vznětový motor;zadírání;kontaktní únava;vačka;zdvihátko

Keywords in English

diesel engine; seizure; contact fatigue; cam; tappet

Released

11.03.2014

Pages count

16

BIBTEX


@techreport{BUT113945,
  author="Ondřej {Man},
  title="Posouzení příčiny škody na motoru kompaktoru",
  year="2014",
  month="March"
}