Detail publikace

VLIV POVĚTRNOSTNÍCH PODMÍNEK NA HLUKOVÉ PROJEVY A SOUČINITEL TRAKCE V TRAŤOVÝCH OBLOUCÍCH MALÝCH POLOMĚRŮ

VALENA, M. OMASTA, M. HARTL, M.

Český název

VLIV POVĚTRNOSTNÍCH PODMÍNEK NA HLUKOVÉ PROJEVY A SOUČINITEL TRAKCE V TRAŤOVÝCH OBLOUCÍCH MALÝCH POLOMĚRŮ

Anglický název

INFLUENCE OF WEATHER CONDITIONS ON THE NOISE AND THE TRACTION COEFFICIENT IN CURVES WITH A SMALL RADIUS

Typ

článek ve sborníku mimo WoS a Scopus

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Hluk kolejové dopravy je nežádoucím projevem, který snižuje kvalitu života zejmé-na v obydlených oblastech. Především tonální projevy, které vznikají při jízdě traťovým ob-loukem, jsou velmi negativně vnímány. Cílem této práce je objasnit vliv provozních a povětr-nostních podmínek na hlukové projevy v traťovém oblouku tramvajové dráhy a porovnat tyto výsledky s měřením součinitele trakce. Hluk byl sledován dlouhodobě pomocí modulu za-znamenávající délku hluku a hladinu akustického tlaku ve dvou frekvenčních pásmech, které odpovídají hluku od okolku a temene. Součinitel trakce byl měřen v průběhu jednoho dne pomocí traťového tribometru. V příspěvku jsou diskutovány jednotlivé vlivy na hluk z temena kolejnice a okolku, které jsou následně korelovány se součinitelem trakce.

Český abstrakt

Hluk kolejové dopravy je nežádoucím projevem, který snižuje kvalitu života zejmé-na v obydlených oblastech. Především tonální projevy, které vznikají při jízdě traťovým ob-loukem, jsou velmi negativně vnímány. Cílem této práce je objasnit vliv provozních a povětr-nostních podmínek na hlukové projevy v traťovém oblouku tramvajové dráhy a porovnat tyto výsledky s měřením součinitele trakce. Hluk byl sledován dlouhodobě pomocí modulu za-znamenávající délku hluku a hladinu akustického tlaku ve dvou frekvenčních pásmech, které odpovídají hluku od okolku a temene. Součinitel trakce byl měřen v průběhu jednoho dne pomocí traťového tribometru. V příspěvku jsou diskutovány jednotlivé vlivy na hluk z temena kolejnice a okolku, které jsou následně korelovány se součinitelem trakce.

Anglický abstrakt

Railway noise is an unwanted side effect of rail transport that reduces the quality of life in populated areas. In particular, the tonal squeal, generated when a vehicle passes through a curve, is perceived negatively. The aim of this paper is to clarify the influence of operational and weather conditions on a noise from the tramway track curve and to compare these results with the measurement of the traction coefficient. The noise was monitored over a long period using a module that records the noise duration and sound pressure level in two frequency bands, corresponding to squeal and flange noise. The traction coefficient was measured during one day using a track tribometer. The paper discusses the individual effects on squeal and flange noise, which are then correlated with the traction coefficient.

Klíčová slova česky

Kvlílivý hluk, měření v terénu, traťový tribometr, tribologie kontaktu kola a kolejnice

Klíčová slova anglicky

Squeal noise, field measurement, rail tribometer, wheel-rail tribology

Vydáno

20.09.2023

Nakladatel

VTS pri Žilinskej univerzite v Žiline

Místo

Žilina

ISBN

978-80-89276-62-2

Kniha

Súčasné problémy v koľajových vozidlách - PRORAIL 2023 diel II

Číslo edice

1

Strany od–do

369–375

Počet stran

404

BIBTEX


@inproceedings{BUT185623,
  author="Martin {Valena} and Milan {Omasta} and Martin {Hartl},
  title="VLIV POVĚTRNOSTNÍCH PODMÍNEK NA HLUKOVÉ PROJEVY A SOUČINITEL TRAKCE V TRAŤOVÝCH OBLOUCÍCH MALÝCH POLOMĚRŮ",
  booktitle="Súčasné problémy v koľajových vozidlách - PRORAIL 2023 diel II",
  year="2023",
  month="September",
  pages="369--375",
  publisher="VTS pri Žilinskej univerzite v Žiline",
  address="Žilina",
  isbn="978-80-89276-62-2"
}