Detail publikace

Případová studie: vliv aplikovaného množství modifikátorů tření na míru hluku a brzdnou dráhu tramvaje

GALAS, R. OMASTA, M. KLAPKA, M. KAEWUNRUEN, S. KŘUPKA, I. HARTL, M.

Český název

Případová studie: vliv aplikovaného množství modifikátorů tření na míru hluku a brzdnou dráhu tramvaje

Anglický název

Case study: the influence of oil-based friction modifier quantity on tram braking distance and noise

Typ

článek v časopise ve Scopus, Jsc

Jazyk

en

Originální abstrakt

In the present study, the twin disc machine and the light rail system was employed in order to investigate the ability of oil-based friction modifier (FM) to optimize adhesion and to reduce noise. The risks associated with poor adhesion conditions after the application of FM were evaluated. Both laboratory and field experiments showed that if the contact is overdosed by FM, the poor adhesion, which results in the extension of braking distance, can occur. In contrast, the smaller quantities do not cause critical adhesion but the effect of FM on the noise reduction is negligible. This study indicates that it can be quite difficult to achieve a reasonable noise reduction without a significant impact on braking distance of tram when the oil-based FM is applied. The field experiments also showed that the carry distance of FM is rather limited, approximately 100 m.

Český abstrakt

Cílem studie bylo vyšetřit vliv aplikovaného množství modifikátoru tření na hladinu hluku a adhezi v kontaktu kola a kolejnice. Experimenty byly provedeny na dvoudiskovém zařízení simulující kontakt kola a kolejnice. Tyto výsledky byly následně verifikovány na reálné tramvajové trati. Oba experimentální přístupy ukázaly, že nadměrné množství modifikátoru tření může vést k výraznému prodloužení brzdné dráhy vlivem nízké adheze v kontaktu. V případě malého množství nebyl pozorován pozitivní vliv modifikátoru tření na míru hluku. Na základě těchto poznatků, lze konstatovat, že v případě modifikátorů tření na olejové bázi je aplikované množství klíčovým faktorem pro zajištění správné funkce modifikátoru. Experimenty na reálné trati dále ukázaly, že vzdálenost, do které je modifikátor tření roznesen je přibližně 100 m.

Anglický abstrakt

In the present study, the twin disc machine and the light rail system was employed in order to investigate the ability of oil-based friction modifier (FM) to optimize adhesion and to reduce noise. The risks associated with poor adhesion conditions after the application of FM were evaluated. Both laboratory and field experiments showed that if the contact is overdosed by FM, the poor adhesion, which results in the extension of braking distance, can occur. In contrast, the smaller quantities do not cause critical adhesion but the effect of FM on the noise reduction is negligible. This study indicates that it can be quite difficult to achieve a reasonable noise reduction without a significant impact on braking distance of tram when the oil-based FM is applied. The field experiments also showed that the carry distance of FM is rather limited, approximately 100 m.

Klíčová slova česky

Adheze, brzdná dráha, modifikátor tření, hluk, kontakt kola a kolejnice

Klíčová slova anglicky

Adhesion, braking distance, friction modifier, noise, wheel-rail contact.

Vydáno

21.06.2017

Nakladatel

Serbian Tribology Society

Místo

Serbia

ISSN

0354-8996

Ročník

39

Číslo

2

Strany od–do

198–206

Počet stran

9

BIBTEX


@article{BUT137390,
  author="Radovan {Galas} and Milan {Omasta} and Milan {Klapka} and Ivan {Křupka} and Martin {Hartl} and Sakdirat {Kaewunruen},
  title="Case study: the influence of oil-based friction modifier quantity on tram braking distance and noise",
  year="2017",
  volume="39",
  number="2",
  month="June",
  pages="198--206",
  publisher="Serbian Tribology Society",
  address="Serbia",
  issn="0354-8996"
}