Detail předmětu
Informační výchova - informační gramotnost
FSI-2IV Ak. rok: 2024/2025 Letní semestr
Kurz je určen pro studenty Fakulty strojního inženýrství a poskytuje základní informace pro rozvoj jejich informační gramotnosti.
Výuka je zaměřena především na efektivní vyhledávání informačních zdrojů. Jakým způsobem vyhledávat, jaké použít taktiky a strategie a jak správně naformulovat vyhledávací dotaz. Studenti se dozví, kde nejlépe vyhledávat tištěné zdroje, kde na internetu hledat kvalitní volně dostupné zdroje a jaké předplacené databáze odborných zdrojů (e-článků a e-knih) mají jako studenti VUT k dispozici. Naučí se pracovat s online discovery vyhledávačem a používat nástroje funkce předplacených databází. Osvojí si základy informační etiky a kritického myšlení.
Kurz se také věnuje tématům, která mohou pomoci v dalším studiu i životě – kreativní techniky, kreativní učení, efektivní čtení, organizace času i informací.
Kurz probíhá distanční formou, prostřednictvím e-learningu v prostředí Moodle. Je možné využít i konzultační hodiny.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínkou ukončení kurzu je splnění všech testů a úkolů alespoň na 50%.
Tento kurz je veden e-learningovou formou, fakultní tutoři kontrolují, zda studenti absolvovali všechny jeho části a kvalitu zpracovaných či odevzdaných úkolů.
Jazyk výuky
čeština
Cíl
Tento kurz je zaměřen především na praktické využívání informačních zdrojů, institucí a služeb jimi poskytovanými. Účelem je naučit studenta pracovat mimo jiné s dostupnými elektronickými informačními zdroji s možností jejich praktického využití při studiu.
Po absolvování studia by studenti měli umět:
- vyhledat a vybrat potřebné relevantní zdroje informací
- znát a používat své oborové informační zdroje v klasické i elektronické podobě
- umět efektivně používat různorodé vyhledávací nástroje
- využívat pro studium a praxi informační služby knihoven
- pracovat s odborným textem
- organizovat svůj čas i nalezené informace
- rozumět etickým otázkám ze světa informací
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B-FIN-P: Fyzikální inženýrství a nanotechnologie, bakalářský
obor ---: bez specializace, 1 kredity, volitelný
Program B-PDS-P: Průmyslový design ve strojírenství, bakalářský
obor ---: bez specializace, 1 kredity, volitelný
Program B-MET-P: Mechatronika, bakalářský
obor ---: bez specializace, 1 kredity, volitelný
Program B-MAI-P: Matematické inženýrství, bakalářský
obor ---: bez specializace, 1 kredity, volitelný
Program B-KSI-P: Konstrukční inženýrství, bakalářský
obor ---: bez specializace, 1 kredity, volitelný
Program B-PRP-P: Profesionální pilot, bakalářský
obor ---: bez specializace, 1 kredity, volitelný
Program B-ENE-P: Energetika, bakalářský
obor ---: bez specializace, 1 kredity, volitelný
Program B-ZSI-P: Základy strojního inženýrství, bakalářský
obor MTI: Materiálové inženýrství, 1 kredity, volitelný
Program B-ZSI-P: Základy strojního inženýrství, bakalářský
obor STI: Základy strojního inženýrství, 1 kredity, volitelný
Typ (způsob) výuky
Cvičení s počítačovou podporou
13 hod., nepovinná
Osnova
Kurz (e-learning) je strukturován do šesti kapitol.
Kapitola 1: Vyhledání informací – principy a strategie
Kapitola 2: Tištěné zdroje informací – Instituce a jejich služby
Kapitola 3: On-line zdroje odborných informací – Volně dostupné zdroje, Předplacené databáze
Kapitola 4: Kreativní práce se zdroji – Kreativní učení, Kreativní techniky, Efektivní čtení
Kapitola 5: Etika a odpovědnost při užívání informací – Informační etika, Kritické myšlení, Mediální gramotnost
Kapitola 6: Práce se zdroji v online prostředí – Organizace informací, Time management, Informační bezpečnost