Detail předmětu

Informační výchova - informační gramotnost

FSI-2IV Ak. rok: 2024/2025 Letní semestr

Kurz je určen pro studenty Fakulty strojního inženýrství a poskytuje základní informace pro rozvoj jejich informační gramotnosti.

Výuka je zaměřena především na efektivní vyhledávání informačních zdrojů. Jakým způsobem vyhledávat, jaké použít taktiky a strategie a jak správně naformulovat vyhledávací dotaz. Studenti se dozví, kde nejlépe vyhledávat tištěné zdroje, kde na internetu hledat kvalitní volně dostupné zdroje a jaké předplacené databáze odborných zdrojů (e-článků a e-knih) mají jako studenti VUT k dispozici. Naučí se pracovat s online discovery vyhledávačem a používat nástroje funkce předplacených databází. Osvojí si základy informační etiky a kritického myšlení.

Kurz se také věnuje tématům, která mohou pomoci v dalším studiu i životě – kreativní techniky, kreativní učení, efektivní čtení, organizace času i informací.

Kurz probíhá distanční formou, prostřednictvím e-learningu v prostředí Moodle. Je možné využít i konzultační hodiny.

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Prerekvizity

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínkou ukončení kurzu je splnění všech testů a úkolů alespoň na 50%.

Tento kurz je veden e-learningovou formou, fakultní tutoři kontrolují, zda studenti absolvovali všechny jeho části a kvalitu zpracovaných či odevzdaných úkolů.

Jazyk výuky

čeština

Cíl

Tento kurz je zaměřen především na praktické využívání informačních zdrojů, institucí a služeb jimi poskytovanými. Účelem je naučit studenta pracovat mimo jiné s dostupnými elektronickými informačními zdroji s možností jejich praktického využití při studiu.

Po absolvování studia by studenti měli umět:

  • vyhledat a vybrat potřebné relevantní zdroje informací
  • znát a používat své oborové informační zdroje v klasické i      elektronické podobě
  • umět efektivně používat různorodé vyhledávací nástroje
  • využívat pro studium a praxi informační služby knihoven
  • pracovat s odborným textem
  • organizovat svůj čas i nalezené informace
  • rozumět etickým otázkám ze světa informací

 

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Použití předmětu ve studijních plánech

Program B-FIN-P: Fyzikální inženýrství a nanotechnologie, bakalářský
obor ---: bez specializace, 1 kredity, volitelný

Program B-PDS-P: Průmyslový design ve strojírenství, bakalářský
obor ---: bez specializace, 1 kredity, volitelný

Program B-MET-P: Mechatronika, bakalářský
obor ---: bez specializace, 1 kredity, volitelný

Program B-MAI-P: Matematické inženýrství, bakalářský
obor ---: bez specializace, 1 kredity, volitelný

Program B-KSI-P: Konstrukční inženýrství, bakalářský
obor ---: bez specializace, 1 kredity, volitelný

Program B-PRP-P: Profesionální pilot, bakalářský
obor ---: bez specializace, 1 kredity, volitelný

Program B-ENE-P: Energetika, bakalářský
obor ---: bez specializace, 1 kredity, volitelný

Program B-ZSI-P: Základy strojního inženýrství, bakalářský
obor MTI: Materiálové inženýrství, 1 kredity, volitelný

Program B-ZSI-P: Základy strojního inženýrství, bakalářský
obor STI: Základy strojního inženýrství, 1 kredity, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

13 hod., nepovinná

Osnova

Kurz (e-learning) je strukturován do šesti kapitol.


Kapitola 1: Vyhledání informací – principy a strategie
Kapitola 2: Tištěné zdroje informací – Instituce a jejich služby
Kapitola 3: On-line zdroje odborných informací – Volně dostupné                              zdroje, Předplacené databáze
Kapitola 4: Kreativní práce se zdroji – Kreativní učení, Kreativní                                techniky, Efektivní čtení
Kapitola 5: Etika a odpovědnost při užívání informací – Informační                          etika, Kritické myšlení, Mediální gramotnost
Kapitola 6: Práce se zdroji v online prostředí – Organizace informací,                      Time management, Informační bezpečnost