Detail předmětu
Ergonomie
FSI-YER Ak. rok: 2024/2025 Zimní semestr
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Jazyk výuky
čeština
Cíl
Cílem předmětu je získání znalostí potřebných pro navrhování a modernizaci průmyslových výrobků a pracovního prostředí. Absolventi budou schopni antropocentrického přístupu v designérské tvorbě, k systémovému řešení vztahu člověk-stroj-prostředí. Absolventi budou schopni formulovat požadavky na vztah člověka k libovolnému produktu, k respektování jeho rozměrů, psychofyziologických možností i limitů ve vztahu k vykonávané činnosti pracovního i nepracovního charakteru.
Student získá:
- Znalosti o člověku a o optimalizaci psychofyzické zátěže člověka.
- Znalost specifik pracovního prostředí.
- Schopnost navrhovat soustavu ovladačů a sdělovačů.
- Schopnost aplikace zásad pro tvorbu prostoru.
- Znalost aspektů bezpečnosti práce.
- Respektování metodického postupu konstruování.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B-PDS-P: Průmyslový design ve strojírenství, bakalářský
obor ---: bez specializace, 4 kredity, povinný
Program C-AKR-P: Akreditované předměty v CŽV, celoživotní vzdělávání v akr. stud. programu
obor CZS: Předměty zimního semestru, 4 kredity, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
13 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod do předmětu. Ergonomie – definice, základ, přínos, cíl.
- Antropometrické a psychofyziologické parametry člověka.
- Počitky a vjemy, reflexy a reakční časy.
- Psychologické vlastnosti člověka, výkonnost, organizace práce.
- Člověk a stroj – přednosti člověka, přednosti stroje, rozměrové řešení stroje.
- Pracovní poloha, pohybový prostor, zorné podmínky.
- Nářadí a pomůcky, zásady a kritéria pro návrh hmatníků. Sedadla.
- Ovladače. Sdělovače. Vztahy mezi ovladači a sdělovači, řešení soustavy ovladačů a sdělovačů.
- Člověk a prostředí – klimatické podmínky, osvětlení, hluk, vibrace a otřesy.
- Bezpečnost práce.
- Interiér – bydlení, zónování domu/bytu, fyzikální vlastnosti prostoru, dispoziční řešení.
- Prostory bytové a komunikační, požadavky na společenské, klidové i provozní prostory.
Ateliér
26 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- Výroba figuríny 5%, 50%, 95% v měřítku 1:5 a 1:10.
- Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, analýza tématu, skici.
- Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, skici.
- Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, varianty.
- Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, vizualizace.
- Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, analýza tématu, skici.
- Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, skici.
- Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, varianty.
- Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, vizualizace.
- Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí, analýza tématu, skici.
- Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí, skici.
- Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí, varianty.Test.
- Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí. vizualizace.