Detail předmětu
Počítačové modelování proudění tekutin
FSI-KPT Ak. rok: 2024/2025 Letní semestr
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na cvičeních a řešení projektu, který budou studenti zpracovávat v průběhu semestru. Účast na cvičeních je povinná, případné odůvodněné absence budou řešeny samostudiem daného tématu.
Jazyk výuky
čeština
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou, způsobem použití, výhodami, nevýhodami a případnými úskalími metod počítačové dynamiky tekutin (CFD). Studenti si osvojí základy práce s profesionálními CFD nástroji z prostředí ANSYS, přičemž získané teoretické poznatky mohou uplatnit při práci s libovolným CFD softwarem. Budou schopni samostatně řešit a analyzovat základní úlohy proudění tekutin. Kromě uvedeného dává předmět zároveň do souvislosti a umožňuje tak upevnit a prohloubit si znalosti získané v jiných stěžejních disciplínách procesního inženýrství.
Nabyté teoretické a praktické znalosti si mohou rozšířit v navazujícím specializovaném předmětu „Praktické aplikace CFD (K20)“, který studenty připraví na úspěšnou aplikaci CFD při řešení úloh proudění v inženýrské praxi.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Použití předmětu ve studijních plánech
Program N-PRI-P: Procesní inženýrství, magisterský navazující
obor ---: bez specializace, 3 kredity, povinně volitelný
Program C-AKR-P: Akreditované předměty v CŽV, celoživotní vzdělávání v akr. stud. programu
obor CLS: Předměty letního semestru, 3 kredity, volitelný
Typ (způsob) výuky
Cvičení s počítačovou podporou
39 hod., povinná
Osnova
- Proudění tekutin očima simulací
- CFD model: Co se skrývá pod pokličkou
- Na podmínkách záleží!
- Fenomén turbulence kolem nás
- Modelování turbulence
- Modelování turbulence II
- Přenosové jevy v simulaci proudění
- Modelování přenosu tepla
- Modelování přenosu hmoty a hybnosti
- Numerika – alchymie nebo umění?
- Postup výpočtu aneb odhalení tajemství řešiče
- Reálný vs. virtuální experiment
- Řešení semestrálních úloh