Detail předmětu

Počítačové modelování proudění tekutin

FSI-KPT Ak. rok: 2024/2025 Letní semestr

Výsledky učení předmětu

Prerekvizity

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na cvičeních a řešení projektu, který budou studenti zpracovávat v průběhu semestru. Účast na cvičeních je povinná, případné odůvodněné absence budou řešeny samostudiem daného tématu.

Jazyk výuky

čeština

Cíl

Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou, způsobem použití, výhodami, nevýhodami a případnými úskalími metod počítačové dynamiky tekutin (CFD). Studenti si osvojí základy práce s profesionálními CFD nástroji z prostředí ANSYS, přičemž získané teoretické poznatky mohou uplatnit při práci s libovolným CFD softwarem. Budou schopni samostatně řešit a analyzovat základní úlohy proudění tekutin. Kromě uvedeného dává předmět zároveň do souvislosti a umožňuje tak upevnit a prohloubit si znalosti získané v jiných stěžejních disciplínách procesního inženýrství.

Nabyté teoretické a praktické znalosti si mohou rozšířit v navazujícím specializovaném předmětu „Praktické aplikace CFD (K20)“, který studenty připraví na úspěšnou aplikaci CFD při řešení úloh proudění v inženýrské praxi.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Použití předmětu ve studijních plánech

Program N-PRI-P: Procesní inženýrství, magisterský navazující
obor ---: bez specializace, 3 kredity, povinně volitelný

Program C-AKR-P: Akreditované předměty v CŽV, celoživotní vzdělávání v akr. stud. programu
obor CLS: Předměty letního semestru, 3 kredity, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

39 hod., povinná

Osnova


  1. Proudění tekutin očima simulací

  2. CFD model: Co se skrývá pod pokličkou

  3. Na podmínkách záleží!

  4. Fenomén turbulence kolem nás

  5. Modelování turbulence

  6. Modelování turbulence II

  7. Přenosové jevy v simulaci proudění

  8. Modelování přenosu tepla

  9. Modelování přenosu hmoty a hybnosti

  10. Numerika – alchymie nebo umění?

  11. Postup výpočtu aneb odhalení tajemství řešiče

  12. Reálný vs. virtuální experiment

  13. Řešení semestrálních úloh