Detail publikace

Bilanční model s parametrizovanou geometrií pro predikci tepelné zátěže kabiny automobilu

POKORNÝ, J. FIŠER, J. JÍCHA, M.

Český název

Bilanční model s parametrizovanou geometrií pro predikci tepelné zátěže kabiny automobilu

Anglický název

Operational Heat Balance Model with Parameterized Geometry for the Prediction of Car Cabin Heat Loads

Typ

článek v časopise ve Web of Science, Jimp

Jazyk

en

Originální abstrakt

The paper presents the development of a mathematical model and a simulation tool for the transient prediction of the indoor climate and the heat loads in a car cabin, under real operating conditions. The main objectives were to develop a tool which facilitates, for example, the design of a cabin HVAC system or an on-line control. The model is based on the energy balance between the cabin and the outdoor environment accounting for conduction, convection and shortwave and longwave radiation. Inside the car cabin, the heat exchange is calculated between the human body, the air zone, the interior cabin surfaces and the incoming air from the HVAC system. The heat balance model assumes a simplified 3D geometry of a cabin, which is specified by seven basic parameters. The model also allows simulating the incidence angle of the sun rays onto the individual parts of the exterior surface during parking as well as during a journey. The model was tested and evaluated for a Škoda Felicia Combi car in situations of summer parking and an autumn journey. Measured data were used both as boundary conditions for the model and as validation and calibration data. The air temperature inside the car cabin, predicted by the model, was in a very good agreement with the measured mean air temperature. The model is able to correctly predict the indoor cabin air temperature and the heat loads into the car cabin, thus it is well suited as a software support tool in the process of HVAC design and on-line cabin climate control.

Český abstrakt

Příspěvek prezentuje vývoj matematického modelu a simulačního nástroj pro predikci vnitřního prostředí a tepelné zátěže v kabině vozidla v reálných proměnných provozních podmínkách. Hlavním cílem bylo vytvořit nástroj, který umožní podporu při vývoji a konstrukce klimatizačních systému kabiny automobilu (HVAC) nebo podporu pro jejich on-line regulaci. Model je založen na energetické bilanci mezi kabinou a venkovní prostředí a zahrnuje vedení, konvekci a přenos tepla krátkovlnnou a dlouhovlnnou radiací. V kabině vozidla je přenos tepla počítán mezi lidským tělem, vnitřním vzduchem, vnitřními povrchy kabiny a vzduchem dodávaným z HVAC sytému. Tepelná bilance modelu předpokládá zjednodušenou 3D geometrii kabiny, která je specifikována sedmi základními parametry. Model také umožňuje výpočet úhel dopadu slunečních paprsků na jednotlivé části vnějšího povrchu automobilu a to jak při parkování, tak během jízdy. Model byl testován a validován pro automobil Škoda Felicia Combi v podmínkách letního parkování a podzimních jízdních zkoušek. Naměřené údaje byly použity jako okrajové podmínky modelu a jako validační a kalibrační data. Predikovaná teplota vzduchu uvnitř kabiny vozidla, byla ve velmi dobré shodě se střední naměřenou teplotou vzduchu. Model je tak schopen správně předpovědět teplotu vzduchu v kabině i tepelnou zátěž a je použitelný jako nástroj pro podporu vývoje HVAC systémů nebo pro on-line řízení klimatizace v kabině.

Anglický abstrakt

The paper presents the development of a mathematical model and a simulation tool for the transient prediction of the indoor climate and the heat loads in a car cabin, under real operating conditions. The main objectives were to develop a tool which facilitates, for example, the design of a cabin HVAC system or an on-line control. The model is based on the energy balance between the cabin and the outdoor environment accounting for conduction, convection and shortwave and longwave radiation. Inside the car cabin, the heat exchange is calculated between the human body, the air zone, the interior cabin surfaces and the incoming air from the HVAC system. The heat balance model assumes a simplified 3D geometry of a cabin, which is specified by seven basic parameters. The model also allows simulating the incidence angle of the sun rays onto the individual parts of the exterior surface during parking as well as during a journey. The model was tested and evaluated for a Škoda Felicia Combi car in situations of summer parking and an autumn journey. Measured data were used both as boundary conditions for the model and as validation and calibration data. The air temperature inside the car cabin, predicted by the model, was in a very good agreement with the measured mean air temperature. The model is able to correctly predict the indoor cabin air temperature and the heat loads into the car cabin, thus it is well suited as a software support tool in the process of HVAC design and on-line cabin climate control.

Klíčová slova česky

prostředí v kabině automobilu, nástroj pro simulaci prostředí v kabině automobilu, tepelná zátěž kabiny, návrh klimatizace, řízení klimatizace v automobilu, automobil

Klíčová slova anglicky

indoor car cabin climate, car cabin simulation tool, car cabin heat loads, HVAC design, car cabin climate control, automobile

Rok RIV

2013

Vydáno

01.03.2013

Nakladatel

VEETECH Ltd.

Místo

COVENTRY, United Kingdom

ISSN

1473-3315

Ročník

11

Číslo

4

Strany od–do

393–406

Počet stran

13

BIBTEX


@article{BUT98377,
  author="Jan {Pokorný} and Jan {Fišer} and Miroslav {Jícha},
  title="Operational Heat Balance Model with Parameterized Geometry for the Prediction of Car Cabin Heat Loads",
  year="2013",
  volume="11",
  number="4",
  month="March",
  pages="393--406",
  publisher="VEETECH Ltd.",
  address="COVENTRY, 
United Kingdom",
  issn="1473-3315"
}