Detail produktu

MR spojka v.1

ROUPEC, J. STRECKER, Z. BEDŘICH, M.

Český název

MR spojka v.1

Anglický název

MR clutch v.1

Typ

funkční vzorek

Český abstrakt

Na základě zkušeností a testování funkčního vzorku "Zkušební zařízení pro ověření návrhu MR rotačního zařízení" (ID 25412) byla sestrojena magnetoreologická spojka. Inovací prošel zejména způsob uložení hřídele. Uložení muselo být rozebíratelné a dostatečně tuhé, aby se rotorové a statorová lamela nedostaly do kontaktu. Vysoká tuhost a vyšší přesnost uložení také zajistí konstantní šířku pracovní mezery a tím pádem i konstantní rozložení magnetické indukce uvnitř pracovního prostoru MR spojky. Pro spojení statorové lamely, statoru a vymezovacích prvků byla nově použita konstrukce se šrouby z nemagnetického materiálu. Měření magnetické indukce v měřící drážce MR spojky ukázalo, že je výhodnější použít měděné šrouby. Měděné šrouby byly také použity pro spojení rotorových lamel s hřídelí. Tyto konstrukční změny mnohonásobně zlepšily a zrychlily sestavování MR spojky. Protože se "Zkušební zařízení" v brzdném režimu příliš hřálo, byla MR spojka navržena s hliníkovým žebrováním pro lepší odvod tepla. Teplotní poměry uvnitř pracovní mezery spojky jsou monitorovány nově zkonstruovaným teploměrem, který má 3x kratší časovou konstantu oproti komerčně dostupnému provedení čidla Pt100 ve vodotěsném provedení.

Anglický abstrakt

An magnetorheological clutch was constructed based on experience and testing of functional sample "Testing device for design verification of MR rotary device" (ID 25412). In particular, a way of shaft bearing has undergone an innovation. The bearing had to be collapsible and sufficiently rigid in order to disks of rotor and stator didn't come to contact. High rigidity and high precision of the bearing also ensure a constant width of working gap and thus also a constant distribution of magnetic field inside the workspace of MR clutch. The new construction with the screws from paramagnetic material was used to connect the disk of stator, stator and delimiter elements. Measurement of flux density in the measuring groove of MR clutch showed that it is better to use copper screws. Copper screws were also used to connect the rotor disks to the shaft. These changes of design greatly improved and speeded up an assemblage of MR clutch. Because the "test device" in the braking mode too ran warm, the MR clutch was designed with aluminum fins for better heat dissipation. Temperature conditions inside working gap of MR clutch are monitored by the newly engineered thermometer that has a 3x shorter time constant compared to commercially available implementation of a Pt100 sensor in a waterproof design.

Datum vzniku

10.10.2012

Umístění

místnost A2/412 ÚSTAV KONSTRUOVÁNÍ Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2 616 69 BRNO Česká Republika

WWW