Detail publikace
Parametrická studie výkonnsoti výustek lokálního větrání v kabině letadla
FORMAN, M. FIŠER, J. JÍCHA, M. BOUWMAN, R.
Český název
Parametrická studie výkonnsoti výustek lokálního větrání v kabině letadla
Anglický název
Numerical Study Of Personalised Ventilation Inlets In The Aircraft Suite
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
en
Originální abstrakt
Numerical study of personalised ventilation inlets in the aircraft first class suite using CFD methods was performed. Seven different positions and several inlet rates were tested. The effectiveness of the scenarios was evaluated employing thermal comfort zones model, age-of-air scalar and draft risk. The study was performed in the section of the aircraft lining with 4 seats with passive manikins.The study shows, that a combination of two inlets is needed to overcome the non uniformity of the flow pattern from the main ventilation system for different suites.The flow situation in the suits is different to the bussiness or travel class seats and so is the solution to the fresh air delivery and personalised thermal comfort regulation. In the frame of the study two softwares were tested to evaluate the differences between the commercial CFD code (Star-CCM+) compared to the open source solution (based on ICON FOAMpro).
Český abstrakt
Pomocí CFD simulace byla provedena studie vlastností individuálních větracích výustek v kabině první třídy velkého dopravního letadla, přičemž bylo testováno sedm různých umístění výustek a několik různých průtoků přiváděného vzduchu. Účinnost a kvalita větrání byla hodnocena pomocí stáří vzduchu a tepelná pohoda byla vyhodnocována na základě metody diagramu komfortních zón. Studie byla provedena pro část kabiny obsahující čtyři sedadla první třídy s pasivními figurínami. Výsledky studie naznačily, že pro zajištění větrání na všech simulovaných sedadlech je optimální kombinace alespoň dvou výustek. V rámci studie byly využity dva softwary pro CFD simulace, komerční CFD kód (Star-CCM +) a řešení založené na open source kódu (ICON FOAMpro) s cílem porovnat případné rozdíly ve výsledcích obou kódů.
Anglický abstrakt
Numerical study of personalised ventilation inlets in the aircraft first class suite using CFD methods was performed. Seven different positions and several inlet rates were tested. The effectiveness of the scenarios was evaluated employing thermal comfort zones model, age-of-air scalar and draft risk. The study was performed in the section of the aircraft lining with 4 seats with passive manikins.The study shows, that a combination of two inlets is needed to overcome the non uniformity of the flow pattern from the main ventilation system for different suites.The flow situation in the suits is different to the bussiness or travel class seats and so is the solution to the fresh air delivery and personalised thermal comfort regulation. In the frame of the study two softwares were tested to evaluate the differences between the commercial CFD code (Star-CCM+) compared to the open source solution (based on ICON FOAMpro).
Klíčová slova česky
Lokální větrání, CFD simulace, Prostředí v kabině letadla, Tepelná pohoda
Klíčová slova anglicky
Personalised ventilation, CFD simulations, Aircraft cabin environment, Thermal comfort
Vydáno
05.06.2011
Nakladatel
International Society of Indoor Air Quality
Místo
Austin, Texas, USA
ISBN
9781627482721
Kniha
12th International Conference on Indoor Air Quality and Climate 2011
Číslo edice
1
Strany od–do
110–115
Počet stran
892
BIBTEX
@inproceedings{BUT90475,
author="Matěj {Forman} and Jan {Fišer} and Miroslav {Jícha} and Ries {Bouwman},
title="Numerical Study Of Personalised Ventilation Inlets In The Aircraft Suite",
booktitle="12th International Conference on Indoor Air Quality and Climate 2011",
year="2011",
month="June",
pages="110--115",
publisher="International Society of Indoor Air Quality",
address="Austin, Texas, USA",
isbn="9781627482721"
}