Detail publikace

Parametrická studie výkonnsoti výustek lokálního větrání v kabině letadla

FORMAN, M. FIŠER, J. JÍCHA, M. BOUWMAN, R.

Český název

Parametrická studie výkonnsoti výustek lokálního větrání v kabině letadla

Anglický název

Numerical Study Of Personalised Ventilation Inlets In The Aircraft Suite

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

en

Originální abstrakt

Numerical study of personalised ventilation inlets in the aircraft first class suite using CFD methods was performed. Seven different positions and several inlet rates were tested. The effectiveness of the scenarios was evaluated employing thermal comfort zones model, age-of-air scalar and draft risk. The study was performed in the section of the aircraft lining with 4 seats with passive manikins.The study shows, that a combination of two inlets is needed to overcome the non uniformity of the flow pattern from the main ventilation system for different suites.The flow situation in the suits is different to the bussiness or travel class seats and so is the solution to the fresh air delivery and personalised thermal comfort regulation. In the frame of the study two softwares were tested to evaluate the differences between the commercial CFD code (Star-CCM+) compared to the open source solution (based on ICON FOAMpro).

Český abstrakt

Pomocí CFD simulace byla provedena studie vlastností individuálních větracích výustek v kabině první třídy velkého dopravního letadla, přičemž bylo testováno sedm různých umístění výustek a několik různých průtoků přiváděného vzduchu. Účinnost a kvalita větrání byla hodnocena pomocí stáří vzduchu a tepelná pohoda byla vyhodnocována na základě metody diagramu komfortních zón. Studie byla provedena pro část kabiny obsahující čtyři sedadla první třídy s pasivními figurínami. Výsledky studie naznačily, že pro zajištění větrání na všech simulovaných sedadlech je optimální kombinace alespoň dvou výustek. V rámci studie byly využity dva softwary pro CFD simulace, komerční CFD kód (Star-CCM +) a řešení založené na open source kódu (ICON FOAMpro) s cílem porovnat případné rozdíly ve výsledcích obou kódů.

Anglický abstrakt

Numerical study of personalised ventilation inlets in the aircraft first class suite using CFD methods was performed. Seven different positions and several inlet rates were tested. The effectiveness of the scenarios was evaluated employing thermal comfort zones model, age-of-air scalar and draft risk. The study was performed in the section of the aircraft lining with 4 seats with passive manikins.The study shows, that a combination of two inlets is needed to overcome the non uniformity of the flow pattern from the main ventilation system for different suites.The flow situation in the suits is different to the bussiness or travel class seats and so is the solution to the fresh air delivery and personalised thermal comfort regulation. In the frame of the study two softwares were tested to evaluate the differences between the commercial CFD code (Star-CCM+) compared to the open source solution (based on ICON FOAMpro).

Klíčová slova česky

Lokální větrání, CFD simulace, Prostředí v kabině letadla, Tepelná pohoda

Klíčová slova anglicky

Personalised ventilation, CFD simulations, Aircraft cabin environment, Thermal comfort

Vydáno

05.06.2011

Nakladatel

International Society of Indoor Air Quality

Místo

Austin, Texas, USA

ISBN

9781627482721

Kniha

12th International Conference on Indoor Air Quality and Climate 2011

Číslo edice

1

Strany od–do

110–115

Počet stran

892

BIBTEX


@inproceedings{BUT90475,
  author="Matěj {Forman} and Jan {Fišer} and Miroslav {Jícha} and Ries {Bouwman},
  title="Numerical Study Of Personalised Ventilation Inlets In The Aircraft Suite",
  booktitle="12th International Conference on Indoor Air Quality and Climate 2011",
  year="2011",
  month="June",
  pages="110--115",
  publisher="International Society of Indoor Air Quality",
  address="Austin, Texas, USA",
  isbn="9781627482721"
}