Detail produktu

Trubkový rám formulového vozu s nízkým výkonem

RAMÍK, P. BLAŤÁK, O. HAJER, V.

Český název

Trubkový rám formulového vozu s nízkým výkonem

Anglický název

Formula Car with Low Power Tubular Frame

Typ

funkční vzorek

Český abstrakt

Rám vozidla plní funkci základní nosné části. Zachycuje zatížení od kol vozidla. K rámu je připevněn motor, hnací ústrojí a také nápravy. Samotný rám tvoří důležitý prvek pasivní bezpečnosti vozidla. S ohledem na jízdní vlastnosti je třeba rám konstruovat s vysokou torzní tuhostí. V případě nedostatečné torzní tuhosti by při průjezdu zatáčkou byly deformací rámu narušeny navržené klopné tuhosti náprav. Rám formule je svařovanou příhradovou trubkovou konstrukcí, která je určena pro vozidlo formule s nízkým výkonem. Při konstrukci rámu byla zohledněna geometrie zavěšení navržená pro vozidlo formule, torzní tuhost a hmotnost rámu. Jako materiál pro konstrukci rámu byla zvolena uhlíková ocel (vysoká pevnost, dobrá svařitelnost). Dosažená celková tuhost rámu je 917,62 Nm/deg (torzní tuhost vztažená na jednotku délky 1468,19 Nm2/deg).

Anglický abstrakt

The vehicle frame serves as a basic supporting part. It absorbs the wheel loads. The engine, the drive train and the axles are attached to the frame. The frame itself is an important part of the vehicle passive safety. It is necessary to design the frame with a high torsional stiffness in consideration of the driving properties. The deformation of the frame will caused the disturbance of the designed suspension roll stiffness in the case of insufficient torsional stiffness by cornering. The formula frame is the welded lattice work tubular frame, which is designed for the formula car with low power. Suspension geometry designed for formula car, torsional stiffness, weight of the frame was taken into account by the frame design. Carbon steel (high strength, good weldability) was chosen as a material for the frame construction. Total reached torsional stiffness is 917,62 Nm/deg (torsional stiffness related to the length unit 1468,19 Nm2/deg).

Datum vzniku

10.12.2011

Umístění

C1/101

WWW