Detail publikace

Vliv poddajnosti železničního kola na jeho lomově-mechanické chování

NAVRÁTIL, P. JANÍČEK, P. BRABENEC, L. MATUG, M. MARCIÁN, P.

Český název

Vliv poddajnosti železničního kola na jeho lomově-mechanické chování

Anglický název

A design influence of the mechanical compliance railroad wheel to the fracture behaviour

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

en

Originální abstrakt

A fracture mechanics approach is used to determinate crack behaviour in a railway wheel which is working under different operating conditions with consideration of different types of railway wheel discs. Reliability of the railway wheel is related to a material failure. This paper is focused on failure of the material which is connected with violation consistency of the wheel material. The fracture mechanic approach is applied with consideration of influence of mechanical compliance. The topology optimization is used to define the shape of one disc type. Obtained results show fracture behaviour and the mechanical compliance of used railway wheel discs. From these results, comparison of separated railway wheel discs is obtained.

Český abstrakt

Přístup lomové mechaniky je použit pro určení chování trhliny v železničním kole, které pracuje při různých provozních podmínkách s uvážením různých typů tvarů disků. Práce je zaměřena na řešení lomově-mechanických vlastností v závislosti na různé poddajnosti disků kola. Pro určení tvarů siku kola byla také použita topologická optimalizace. Dané výsledky ukazují dávají dohromady závislost lomového chování trhliny a poddajnosti disků.

Anglický abstrakt

A fracture mechanics approach is used to determinate crack behaviour in a railway wheel which is working under different operating conditions with consideration of different types of railway wheel discs. Reliability of the railway wheel is related to a material failure. This paper is focused on failure of the material which is connected with violation consistency of the wheel material. The fracture mechanic approach is applied with consideration of influence of mechanical compliance. The topology optimization is used to define the shape of one disc type. Obtained results show fracture behaviour and the mechanical compliance of used railway wheel discs. From these results, comparison of separated railway wheel discs is obtained.

Klíčová slova česky

lomová mechanika, faktor intenzity napětí, poddajnost, železniční kolo, disk železničního kola, topologická optimalizace, zatěžování v mixed-modu

Klíčová slova anglicky

Fracture mechanics, stress intensity factor, mechanical compliance, railroad wheel, railroad wheel disc, topology optimization, Mixed-mode loading

Rok RIV

2012

Vydáno

07.03.2012

Místo

Plzeň

ISSN

1802-680X

Ročník

2011

Číslo

5

Strany od–do

197–204

Počet stran

8

BIBTEX


@article{BUT75564,
  author="Petr {Navrátil} and Přemysl {Janíček} and Ladislav {Brabenec} and Michal {Matug} and Petr {Marcián},
  title="A design influence of the mechanical compliance railroad wheel to the fracture behaviour",
  year="2012",
  volume="2011",
  number="5",
  month="March",
  pages="197--204",
  address="Plzeň",
  issn="1802-680X"
}