Detail publikace
Aplikace MR tlumičů v oblasti semiaktivního odpružení automobilů
STRECKER, Z. RŮŽIČKA, B.
Český název
Aplikace MR tlumičů v oblasti semiaktivního odpružení automobilů
Anglický název
The Application of MR Dampers in the Field of Semiactive Vehicle Suspension
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
en
Originální abstrakt
ER and MR dampers are becoming to be used in the adaptive wheel suspension systems of serial-produced cars. If the adaptive system is fast enough (it can respond on high frequencies), it can be called semiactive. If the adaptive damper is supposed to work as semiactive, its response time should be approximately 10 times smaller than the reciprocal resonant frequency of the controlled system. From this point of view, the ER dampers are appropriate for semiactive suspension of both sprung and unsprung mass. MR dampers with standard low-voltage current drivers are too slow for semiactive suspension of unsprung mass. However the MR damper time response is mainly caused by coil induction and connected current driver. The time response of MR damper with the current driver with higher voltage should be fast enough even for semiactive suspension of the unsprung mass.
Český abstrakt
ER a MR tlumiče se začínají používat i u seriově vyráběných vozů na adaptivní odpružení závěsu kola. Pokud je adaptivní systém dostatečně rychlý (dokáže reagovat na vysokých frekvencích), tento systém nazýváme semiaktivní. Aby šel adaptivní tlumič využít jako semiaktivní, musí být jeho časová konstanta asi 10x menší než je rezonanční frekvence regulovaného systému. Z tohoto pohledu jsou ER tlumiče vhodné jak pro semiaktivní odpružení odpružené i neodpružené hmoty. MR tlumiče s běžnými nízkonapěťovými regulátory proudu jsou příliš pomalé na semiaktivní regulaci odpružení neodpružené hmoty. Časová konstanta tlumiče je ale způsobena především indukčností cívky a připojeném regulátoru proudu. Při použití regulátoru proudu s vyšším napětím by se měla odezva MR tlumiče snížit tak, aby byl použitelný i pro semiaktivní odpružení neodpružené hmoty.
Anglický abstrakt
ER and MR dampers are becoming to be used in the adaptive wheel suspension systems of serial-produced cars. If the adaptive system is fast enough (it can respond on high frequencies), it can be called semiactive. If the adaptive damper is supposed to work as semiactive, its response time should be approximately 10 times smaller than the reciprocal resonant frequency of the controlled system. From this point of view, the ER dampers are appropriate for semiactive suspension of both sprung and unsprung mass. MR dampers with standard low-voltage current drivers are too slow for semiactive suspension of unsprung mass. However the MR damper time response is mainly caused by coil induction and connected current driver. The time response of MR damper with the current driver with higher voltage should be fast enough even for semiactive suspension of the unsprung mass.
Klíčová slova anglicky
electro-rheological, ER, magnetorheological, MR, adaptive system, semiactive system
Rok RIV
2011
Vydáno
19.09.2011
Nakladatel
Springer-Verlag
Místo
Berlin Heidelberg
ISBN
978-3-642-23243-5
Kniha
Mechatronics
Strany od–do
149–154
Počet stran
6
BIBTEX
@inproceedings{BUT74086,
author="Zbyněk {Strecker} and Bronislav {Růžička},
title="The Application of MR Dampers in the Field of Semiactive Vehicle Suspension",
booktitle="Mechatronics",
year="2011",
month="September",
pages="149--154",
publisher="Springer-Verlag",
address="Berlin Heidelberg",
isbn="978-3-642-23243-5"
}