Detail publikace

Aplikace MR tlumičů v oblasti semiaktivního odpružení automobilů

STRECKER, Z. RŮŽIČKA, B.

Český název

Aplikace MR tlumičů v oblasti semiaktivního odpružení automobilů

Anglický název

The Application of MR Dampers in the Field of Semiactive Vehicle Suspension

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

en

Originální abstrakt

ER and MR dampers are becoming to be used in the adaptive wheel suspension systems of serial-produced cars. If the adaptive system is fast enough (it can respond on high frequencies), it can be called semiactive. If the adaptive damper is supposed to work as semiactive, its response time should be approximately 10 times smaller than the reciprocal resonant frequency of the controlled system. From this point of view, the ER dampers are appropriate for semiactive suspension of both sprung and unsprung mass. MR dampers with standard low-voltage current drivers are too slow for semiactive suspension of unsprung mass. However the MR damper time response is mainly caused by coil induction and connected current driver. The time response of MR damper with the current driver with higher voltage should be fast enough even for semiactive suspension of the unsprung mass.

Český abstrakt

ER a MR tlumiče se začínají používat i u seriově vyráběných vozů na adaptivní odpružení závěsu kola. Pokud je adaptivní systém dostatečně rychlý (dokáže reagovat na vysokých frekvencích), tento systém nazýváme semiaktivní. Aby šel adaptivní tlumič využít jako semiaktivní, musí být jeho časová konstanta asi 10x menší než je rezonanční frekvence regulovaného systému. Z tohoto pohledu jsou ER tlumiče vhodné jak pro semiaktivní odpružení odpružené i neodpružené hmoty. MR tlumiče s běžnými nízkonapěťovými regulátory proudu jsou příliš pomalé na semiaktivní regulaci odpružení neodpružené hmoty. Časová konstanta tlumiče je ale způsobena především indukčností cívky a připojeném regulátoru proudu. Při použití regulátoru proudu s vyšším napětím by se měla odezva MR tlumiče snížit tak, aby byl použitelný i pro semiaktivní odpružení neodpružené hmoty.

Anglický abstrakt

ER and MR dampers are becoming to be used in the adaptive wheel suspension systems of serial-produced cars. If the adaptive system is fast enough (it can respond on high frequencies), it can be called semiactive. If the adaptive damper is supposed to work as semiactive, its response time should be approximately 10 times smaller than the reciprocal resonant frequency of the controlled system. From this point of view, the ER dampers are appropriate for semiactive suspension of both sprung and unsprung mass. MR dampers with standard low-voltage current drivers are too slow for semiactive suspension of unsprung mass. However the MR damper time response is mainly caused by coil induction and connected current driver. The time response of MR damper with the current driver with higher voltage should be fast enough even for semiactive suspension of the unsprung mass.

Klíčová slova anglicky

electro-rheological, ER, magnetorheological, MR, adaptive system, semiactive system

Rok RIV

2011

Vydáno

19.09.2011

Nakladatel

Springer-Verlag

Místo

Berlin Heidelberg

ISBN

978-3-642-23243-5

Kniha

Mechatronics

Strany od–do

149–154

Počet stran

6

BIBTEX


@inproceedings{BUT74086,
  author="Zbyněk {Strecker} and Bronislav {Růžička},
  title="The Application of MR Dampers in the Field of Semiactive Vehicle Suspension",
  booktitle="Mechatronics",
  year="2011",
  month="September",
  pages="149--154",
  publisher="Springer-Verlag",
  address="Berlin Heidelberg",
  isbn="978-3-642-23243-5"
}