Detail publikace

Virtuální motor - nástroj pro řešení dynamiky pohonné jednotky

NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V.

Český název

Virtuální motor - nástroj pro řešení dynamiky pohonné jednotky

Anglický název

Virtual Engine - A Tool for a Powertrain Dynamic Solution

Typ

článek v časopise ve Web of Science, Jimp

Jazyk

en

Originální abstrakt

The paper presents computational and experimental approaches to a powertrain vibration analysis. A complex computational model of a powertrain – a virtual engine is a powerful tool for a solution of structural, thermal and fatigue problems. The virtual engine results should answer different questions, mainly those concerning the area of noise, vibrations and component fatigues. The paper also includes a description of fast algorithm for a hydrodynamic solution of a slide bearing incorporating pin tilting influences. The main contribution is the fact that all models, that is those of a cranktrain, a valvetrain, a gear timing mechanism and a fuel injection pump are solved simultaneously, using a complex computational model. Synchronous solutions can have a fundamental effect on results of powertrain dynamics solutions. Additionally, it might help to understand influences among powertrain parts. The virtual engine is assembled as well as numerically solved in Multi Body System. Virtual engine results are validated by measurements on Diesel in-line six-cylinder engine.

Český abstrakt

Článek popisuje komplexní výpočtový model pohonné jednotky nazvaný virtuální motor. Výsledky získané pomocí virtuálního motoru poskytují odpovědi na rozdílné otázky především z oblasti hluku, vibrací nebo únavové životnosti jednotlivých částí pohonné jednotky. Hlavní přínos je především ve skutečnosti, že všechny submodely jako jsou klikové ústrojí, ventilový rozvod, pohon ozubenými koly nebo vstřikovací čerpadlo jsou češeny současně. Současné řešení může mít zcela zásadní vliv na výsledky dynamiky pohonné jednotky. Zároveň je možné lépe porozumět interakcím mezi jednotlivými částmi pohonné jednotky. Virtuální motor je sestaven a numericky řešen v Multi Body Systému. Výsledky poskytnuté virtuálním motorem jsou ověřeeny pomocí experimentů na vznětovém řadovém šestiválcovém motoru.

Anglický abstrakt

The paper presents computational and experimental approaches to a powertrain vibration analysis. A complex computational model of a powertrain – a virtual engine is a powerful tool for a solution of structural, thermal and fatigue problems. The virtual engine results should answer different questions, mainly those concerning the area of noise, vibrations and component fatigues. The paper also includes a description of fast algorithm for a hydrodynamic solution of a slide bearing incorporating pin tilting influences. The main contribution is the fact that all models, that is those of a cranktrain, a valvetrain, a gear timing mechanism and a fuel injection pump are solved simultaneously, using a complex computational model. Synchronous solutions can have a fundamental effect on results of powertrain dynamics solutions. Additionally, it might help to understand influences among powertrain parts. The virtual engine is assembled as well as numerically solved in Multi Body System. Virtual engine results are validated by measurements on Diesel in-line six-cylinder engine.

Klíčová slova česky

vibrace, hluk, dynamika, pohonná jednotke, hydrodynamika

Klíčová slova anglicky

vibrations, noise, dynamics, powertrain, hydrodynamics

Rok RIV

2011

Vydáno

01.06.2011

Nakladatel

Strojniški vestnik - Journal of Mechanical Engineering

Místo

London

ISSN

0039-2480

Ročník

2011

Číslo

57

Strany od–do

611–621

Počet stran

621

BIBTEX


@article{BUT73170,
  author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk},
  title="Virtual Engine – A Tool for a Powertrain Dynamic Solution",
  year="2011",
  volume="2011",
  number="57",
  month="June",
  pages="611--621",
  publisher="Strojniški vestnik - Journal of Mechanical Engineering",
  address="London",
  issn="0039-2480"
}