Detail publikace

Role agentů v simulačních modelech

ZBOŘIL, F. ZBOŘIL, F.

Český název

Role agentů v simulačních modelech

Anglický název

The Role of Agents in Simulation Models

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

en

Originální abstrakt

An agent is any object that perceives its environment through sensors and acts upon that environment through effectors. Agents may be human agents, mechanical agents (robots) or software agents (softbots). It is assumed that each agent is endowed with a certain degree of intelligence. It means that the agents actions are controlled by his motives and action choices depend on his own experience rather than on built-in a priory knowledge. From this point of view, an agent is an autonomous object. The three basic motives of intelligent agents are drives, emotions and acts of will. Drives serve to satisfy the needs of an agent. These needs are e.g. food (energy), sexuality and safety at the lowest level, recognition, affection and sociability at the middle level and intellectual needs (an urge to find a meaning, striving to explain the world etc.) at the highest level. Elementary emotions are fear, joy, sadness, envy, anger, love, jealousy, shame, remorse, excitement, etc. Finally, acts of will are decisions, e.g. to buy a car, clean the room, go to school, etc. The role of software agents in simulation models depends on their intelligence and corresponding behaviour. From the opposite point of view, each software agent can be seen as a special model of human being that enables to simulate human behaviour at different levels of abstraction. The paper deals with agent behaviour, agent models, agent environments and with the role of agents in heterogeneous simulation models.

Český abstrakt

Agent je jakýkoliv objekt, který vnímá své životní prostředí prostřednictvím senzorů a působí na toto životního prostředí efektory. Agenty mohou být lidé, mechanické prostředky (roboty), nebo softwarové prostředky (softbots). Předpokládá se, že každý prostředek je vybaven určitým stupněm inteligence. To znamená, že agenti akce jsou ovládány jejich motivy a akčních volby jsou závislé na jejich vlastních zkušenostech, spíše než na vestavěném poznání. Z tohoto úhlu pohledu, agent je autonomní objekt. Tři základní motivy inteligentních agentů jsou záměry, emoce a volní projevy. Záměry slouží k uspokojení potřeb agenta. Tyto potřeby jsou např. potraviny (energie), sexualita a bezpečnost na nejnižší úrovni, uznání, lásky a družnost na střední úrovni a intelektuální potřeby (nutkání najít smysl, snaha o vysvětlení světa, atd), na nejvyšší úrovni. Základními emocemi jsou strach, radost, smutek, závist, hněv, láska, žárlivost, hanba, výčitky svědomí, vzrušení, atd. V neposlední řadě, akty vůle jsou rozhodnutí, např koupit auto, vyčistit prostor, chodit do školy, atd. Role softwarových agentů v simulačních modelů závisí na jejich inteligenci a odpovídajícím chování. Z opačného hlediska, každý softwarový prostředek může být viděn jako zvláštní model člověka, který umožňuje simulovat lidské chování při různých úrovních abstrakce. Příspěvek se zabývá chováním agentů, agentními modely, prostředími a s rolí agentů v heterogenních simulačních modelech.

Anglický abstrakt

An agent is any object that perceives its environment through sensors and acts upon that environment through effectors. Agents may be human agents, mechanical agents (robots) or software agents (softbots). It is assumed that each agent is endowed with a certain degree of intelligence. It means that the agents actions are controlled by his motives and action choices depend on his own experience rather than on built-in a priory knowledge. From this point of view, an agent is an autonomous object. The three basic motives of intelligent agents are drives, emotions and acts of will. Drives serve to satisfy the needs of an agent. These needs are e.g. food (energy), sexuality and safety at the lowest level, recognition, affection and sociability at the middle level and intellectual needs (an urge to find a meaning, striving to explain the world etc.) at the highest level. Elementary emotions are fear, joy, sadness, envy, anger, love, jealousy, shame, remorse, excitement, etc. Finally, acts of will are decisions, e.g. to buy a car, clean the room, go to school, etc. The role of software agents in simulation models depends on their intelligence and corresponding behaviour. From the opposite point of view, each software agent can be seen as a special model of human being that enables to simulate human behaviour at different levels of abstraction. The paper deals with agent behaviour, agent models, agent environments and with the role of agents in heterogeneous simulation models.

Klíčová slova česky

Agent, Softbot, Simulation Model

Klíčová slova anglicky

Agent, Softbot, Simulation Model

Rok RIV

2001

Vydáno

11.09.2001

Nakladatel

MARQ

Místo

Ostrava

ISBN

80-85988-61-5

Kniha

Proceedings of XXIIIrd International Autumn Colloquium ASIS 2001

Strany od–do

111–116

Počet stran

6

BIBTEX


@inproceedings{BUT5606,
  author="František {Zbořil} and František {Zbořil},
  title="The Role of Agents in Simulation Models",
  booktitle="Proceedings of XXIIIrd International Autumn Colloquium ASIS 2001",
  year="2001",
  month="September",
  pages="111--116",
  publisher="MARQ",
  address="Ostrava",
  isbn="80-85988-61-5"
}