Detail publikace
Matematické modelování dynamických vlastností automobilu
MAZŮREK, I. PORTEŠ, P. PRAŽÁK, F. BLAŤÁK, O.
Český název
Matematické modelování dynamických vlastností automobilu
Anglický název
Mathematical Modelling of Dynamic Characteristics of Vehicles
Typ
kapitola v knize
Jazyk
en
Originální abstrakt
The present project concentrates on the tools of modelling of car riding characteristics. The first goal is to improve currently used submodels, whose mathematical descriptions are insufficient or whose models require parameters that can be obtained (measured) only with difficulties or ambiguities. The second goal is to supplement the currently used mathematical modelling instruments (multi-body software) with tools that will make particular stages of development and verification of mathematical models more efficient. These tools should also enable using mathematical models during those product development stages where they have not been used to date. In this year, we created multi-body models of experimental car suspension system. At same time, we gave precision to models of car dampers and tyres. These models will be used to achieve the abovementioned research goals.
Český abstrakt
Náš výzkumný tým se zabývá nástroji na modelování jízdních vlastností automobilu. Prvním z cílů je zdokonalení současných submodelů, které jsou matematicky popsány nedostatečně nebo jejich modely vyžadují parametry, jejichž získání (měření) je problematické případně nejednoznačné. Druhým cílem je doplnit současné nástroje (multi-body software) na vytváření matematických modelů o nástroje, které zkvalitní a zefektivní některé etapy tvorby a verifikace matematických modelů nebo které umožní nasazení těchto modelů v etapách vývoje výrobku, ve kterých se doposud matematické modely neuplatňovaly. V tomto roce projektu byly vytvořeny multi-body modely závěsu experimentálního vozidla a byly zpřesněny modely vozidlových tlumičů a pneumatik. Tyto modely budou sloužit pro splnění výše uvedených výzkumných cílů.
Anglický abstrakt
The present project concentrates on the tools of modelling of car riding characteristics. The first goal is to improve currently used submodels, whose mathematical descriptions are insufficient or whose models require parameters that can be obtained (measured) only with difficulties or ambiguities. The second goal is to supplement the currently used mathematical modelling instruments (multi-body software) with tools that will make particular stages of development and verification of mathematical models more efficient. These tools should also enable using mathematical models during those product development stages where they have not been used to date. In this year, we created multi-body models of experimental car suspension system. At same time, we gave precision to models of car dampers and tyres. These models will be used to achieve the abovementioned research goals.
Klíčová slova anglicky
matematical modeling, tyres, dampers, multi-body models
Rok RIV
2006
Vydáno
15.12.2006
Nakladatel
Faculty of Mechanical Engineering, Brno University of Technology
Místo
Brno
ISBN
80-214-3341-8
Kniha
Simulation Modelling of Mechatronic Systems II
Číslo edice
1
Strany od–do
193–204
Počet stran
12
BIBTEX
@inbook{BUT55661,
author="Ivan {Mazůrek} and Petr {Porteš} and František {Pražák} and Ondřej {Blaťák},
title="Mathematical Modelling of Dynamic Characteristics of Vehicles",
booktitle="Simulation Modelling of Mechatronic Systems II",
year="2006",
month="December",
pages="193--204",
publisher="Faculty of Mechanical Engineering, Brno University of Technology",
address="Brno",
isbn="80-214-3341-8"
}